SeLaMaT DaTaNg ke BLog ButTerFly_GurL87

1
Komen

Buruk 21


“Hai anak ibu, macam mana duduk dengan Pak Ngah hari ni?” Aiman menjeling Badrul yang berdiri disebelahnya.

“Ok je bu, Aiman ‘bocanlah’ bu. Pak Ngah ‘beji’ je,” Badrul mencuit bahu Aiman dengan isyarat mata pada Aiman agar memberikan semula handphonenya semula. Aiman menggelengkan kepala seraya menjelirkan lidahnya pada Badrul. Badrul menjegilkan biji matanya pada Aiman.

“Bu..malam nanti kita ‘cambung’ lagi ek..Pak Ngah ni ‘cibuk’ je kacau.”

“Nah!” Aiman memberikan semula handphone kepada Badrul.

“Dah, pergi main kat sana. Kejap lagi kita pergi makan,” arah Badrul.

“Bad, anak Along sihat tak tu? Kau jaga elok-elok anak Along tu. Kalau jadi apa-apa kat dia siap kau Along kerjakan!”

“Along ni, belum sempat Bad cakap apa-apa lagi. Dah serang dengan meriam buluh dia tu. Along jangan risaulah, Bad janji jaga dia elok-elok. Macam tak biasa je. Umi mana? Mak Lang sihat ke? Nanti kirim salam kat dorang sekeluarga ek.”

“Bad, kau ni cakap le satu-satu. Ni tak, macam bertih jagung mulut kau tu tanya macam-macam. Mana satu Along nak jawab? Mak ada kat dapur tu dengan Mak Lang, tengah bergosip hal orang tua. Kau muda lagi nak tahu buat apa?” balas Kak Shida.

“Ish...Along ni, kesitu pulak dia. Along jangan lupa sampaikan salam Bad kat Mak Lang sekeluarga,” pesan Badrul lagi pada kakaknya.

“Yelah, Along ingat. Oklah, Bad. Along nak rehatlah. Tolong tau jagakan Aiman tu. Esok lusa kitaorang baliklah. Malam nanti Along telifon balik,ok. Bye, Assalamulaikum.”

“Waalaikumsalammusalam.”

“Pak Ngah, laparlah. Jomlah pergi makan,” Aiman berdiri tegak dihadapan meja Badrul.

“Aiman belanja boleh?” gurau Badrul.

“Boleh...boleh..pakai kad ni boleh?” Aiman menghulurkan sekeping kad pada Badrul. Badrul mengambilnya dengan dahi berkerut. Dia membelek-belek kad yang dihulurkan oleh Aiman tadi.

“Siapa bagi Aiman kad ni?” soalnya.

“Ibu,” balas Aiman pendek.

“Along ni biar betul? Kecik-kecik lagi dah mengajar budak ni guna kad kredit.”

“Pak Ngah, tu bukan kad kreditlah.”

“Kalau bukan kad kredit, habis tu kad ‘menatang’ apa ni?” soal Badrul sekali lagi.

“Tu kan ‘card kedit’.”

“Ceh, samalah tu. Mana Aiman dapat ni?”

“Ibu bagi, dia kata kalau nak beli apa-apa, pakai je kad tu.”

“Dah, biar Pak Ngah simpan je kad ni. Kang hilang, tak pasal-pasal je ibu mengamuk nanti. Nak apa, cakap je dengan Pak Ngah. Along ni pun satu, ada ke patut dia ajar anak dia guna benda ni,” Badrul membebel sorang diri mengenangkan sikap kakaknya yang pantang melihat anaknya berada dalam keadaan susah sedikit.

“Pak Ngah!”

“Ya.”

“Jomlah pergi makan, lapar dah ni,” Aiman menyuarakan sekali lagi permintaan perutnya.

“Yelah...yelah...jom.”




“Pak Ngah, kita makan McD boleh tak? Aiman nak beli ‘api mel’lah. Nanti boleh dapat ‘menan’ baru,” Aiman mencadangkan tempat untuk mereka mengisi perut yang sedang rancak berkeroncong.

“Ok, boleh jugak tu. Kita pun boleh berjimat duit disamping tu. Bijak...bijak...” Badrul mengajuk percakapan iklan ditelevisyen.

“Pak Ngah, tu macam auntie Fasha je,” ujar Aiman sambil menunjukkan jari telunjuknya tepat ke arah seorang wanita berpakaian seksi yang sedang berjalan mesra dengan seorang lelaki sasa dan tampan.

“Mana?” soal Badrul sambil matanya meliar sekilas melihat ke arah yang ditunjukkan oleh Aiman.

“Tu,” Aiman menekan-nekan jarinya dicermin.

“Pandailah Aiman ni, tak baik tau buat cerita. Auntie Fasha tu bakal Mak Ngah Aiman tau nanti.”

“Tak nak. Aiman tak ‘cuka’ dia,” balas Aiman sambil memuncungkan bibir kecilnya tanda protes.

“Mana boleh macam tu, tak baik tau Aiman buat macam tu. Nanti bibir tu jadi bibir Donald Duck baru tau,” balas Badrul dengan separuh bergurau. Namun hatinya terbit rasa ragu sebaik mendengar kata-kata Aiman. Untuk menyedapkan hati, dia menepis segala prasangka yang diputarkan oleh Aiman tadi. Hatinya kuat menyatakan cinta Fasha hanya untuk dia seorang.

“Pak Ngah, acik Tashalah!” ujar Aiman dengan penuh rasa gembira sebaik saja melihat kelibat aku dan Kak Siti yang kebetulan baru je sampai dihadapan pintu McD.

“Aiman, duduk elok-elok,” tegur Badrul. Aiman kembali duduk diam setelah terlompat-lompat ditempat duduknya sebentar tadi.

“Ok, dah sampai,” kata Badrul sebaik saja selesai parking kereta ditempat yang disediakan.

“Yea....yea...dah sampai,” Aiman kelihatan cukup girang.





“Pak Ngah, mana acik Tasha. Tak nampak pun,” Aiman tertoleh-toleh mencari kelibat aku dan Kak Siti.

“Dorang pegi beli makanlah, takkan nak tunggu Aiman pulak. Jom pergi order makanan,” Aiman mengekor disebelah Pak Ngahnya sambil mata meliar mencari.




“Akak, kita makan kat sini jelah ek, malaslah nak tapau. Kang wangi ofis kita bau makanan ni,” cadangku pada Kak Siti yang sedang memikirkan menu apa untuk makan tengaharinya hari ini.

“Ok jugak tu. Tasha, akak nak makan bubur jelah dengan air coke.”

“Diet ke kak?”

“Mana tau ni, tapi betullah tu. Abang kau tu dah bising tengok badan akak ni dah kembang sikit,” balas Kak Siti.

“Alah, akak ni solid lagi apa. Entah-entah kembang ada ‘isi’ tak kak?”

“Pandailah kau ni, akak kembang bahagialah kot.”

“Ada ke macam tu kak?” soalku sedikit blur.

“Kau ni, dah cakaplah kat cashier tu nak makan apa. Sibuk pasal akak pulak, kang terlupa nak order.”

“Eh...lupa pulak. Dik, bagi bubur ayam 2, dengan air coke 2, tambah nugget 4 ketul ya,” pintaku tanpa berfikir lagi. Aku soal makan memang tak cerewet pun, apa yang terlintas kat fikiran ni, main sebut je.


“ Aiman, jangan lari nanti jatuh,” Aiman terus berlari menuju ke destinasinya tanpa mempedulikan teguran Badrul.

“Acik...!” dari jauh terdengar suara Aiman dicorong telingaku.

“Eh, Aiman...buat apa kat sini? Datang dengan siapa?” korang rasa soalan aku tanya agak bodoh tak?

“Aiman datang dengan Pak Ngah. Aiman nak makan ‘api mel’,” balasnya ceria.

“Emmm..’api mel’ tu menatang apa?” soalku agak bodoh.

“Eh...sorry ganggu. Aiman ni memang suka kacau orang pun,” tiba-tiba Badrul mencelah.

“Eh..bos pun nak makan ‘api mel’ jugak ke?” soal Kak Siti dengan soalan selambanya.

“Pandai akak buat lawak ek. Ni, boleh kami join sekaki?” soal Badrul.

“Boleh je, apa salahnya,” balasku lembut.

“Kalau macam tu, saya pergi order makanan jap. Aiman, ikut acik berdua ni dulu ok. Nanti Pak Ngah datang,” arah Badrul pada Aiman yang tercegat memerhatikan kami berbual.

Rasa cepat je masa berlalu, tengahari tadi memang best sangat dapat makan sekaki dengan bos aku serta Aiman, anak buah dia. Perut pun cepat je kencang layan keletah Aiman yang nakal dan mencuit hati.
2
Komen

Sinopsis Buruk

Mari berkenalan dengan watak-watak kesayangan dalam cerita Buruk ni, dan ketahui ringkasan ceritanya....














Sinopsis Buruk
Genre: komedi dan romantik


Kisah tentang seorang gadis bernama Fiona Natasha, yang buruk pada luaran namun cantik di dalaman. Dirinya sering dipersenda oleh Sherry, yang cukup anti dengan dirinya. Kehadiran bos barunya, Badrul Amri telah menjadi penyelamatnya. Atas sikap bos yang prihatin membuatkan dirinya terbuai oleh perasaan cinta terhadap bosnyanya. Kehadiran kekasih bosnya yang cantik dan hot membuatkan dirinya tersedar dari lamunan. Dia berusaha menepis perasaan terhadap bosnya, namun atas permintaan dan rasa hormat dengan Ummi Kalsum, ibu kepada bosnya yang mahu melihat anaknya disatukan dengan dirinya. Dia akur dengan permintaan itu walaupun dia tahu dirinya bukan pilihan bosnya.

Perkahwinan yang diimpikan menjadi kenyatan, namun kenyataan menyakitkan kerana perkawinan mereka bukan berlandaskan cinta. Namun semuanya bertukar indah apabila suaminya dapat menerima dirinya. Bahagia menjelma sehingga kemunculan Adi, kawan sewaktu zaman sekolahnya muncul kembali menggugat rumahtangga mereka. Apakah motif Adi berbuat demikian dan berjayakah dia memusnahkan ikatan suci mereka?
4
Komen

Buruk 20


“Adik, jangan lari situ lor...nanti jatuh baru tau,” terdengar suara Kak Mary dari luar pantry. Aku pulak baru selesai bancuh air. Elok je aku nak keluar, terasa ada tubuh kecik yang langgar kaki aku.

“Anak siapa pulak ni? Habis tumpah minuman aku,” aku mengeluh kesal.

“Sorry, tak sengaja,” pinta suara kecil.

“Takpe, sikit je ni...Eh! Aiman,” aku separuh terkejut melihatnya. “Aiman buat apa kat sini? Pak Ngah mana?” soalku pada Aiman yang masih terkaku keras didepanku.

“Pak Ngah ada kat dalam bilik tu,” Aiman menunjukkan jari telunjuknya ke bilik mesyuarat.

“Ooo..Pak Ngah ada meeting. Aiman kenapa lari-lari kat sini? Kalau jatuh nanti baru tau.”

“Alah, kalau jatuh pun takpe. Ibu kata Aiman kuat sebab selalu minum Milo,” ujarnya.

“Pandainya dia, Aiman nak Milo? Acik buatkan, nak?”

“Nak, nak...Aiman nak Milo panas tau.”

“Ok. Tunggu kejap, acik buatkan satu untuk Aiman,” aku segera kembali ke dalam dan membancuh minuman lain. Selesai membancuh aku membwa Aiman ke tempatku.

“Kak Siti, ni airnya dah sampai,” aku menghulurkan cawan padanya.

“Eh! Aiman pun ada, macam mana boleh sampai sini?” soal Kak Siti kepelikan.
“Entahlah kak, tadi elok orang nak ke sini, tiba-tiba terserempak dengan dia. Bos pulak ada meeting.”

“Aiman buat apa kat sini?” soal Kak Siti pada Aiman.

“Nenek, ibu dengan papa pergi rumah Nek Lang. Jadi, Aiman tinggal dengan Pak Ngah jelah. Pastukan, ada ‘cowang’ auntie kat luar bilik Pak Ngah tu asyik marah-marah je kat Aiman,” adu Aiman. Aku dengan Kak Siti dah berkerut-kerut dahi dengar kata-kata Aiman. Mesti Aiman bercerita pasal singa lapar tu, siapa lagi kalau bukan Sherry.

“Kalau macam tu, Aiman duduk kat sini dulu dengan acik, karang Pak Ngah dah habis meeting baru Aiman masuk bilik dia balik ok?” cadang Kak Siti. Aiman hanya menganggukkan kepalanya sambil tersenyum.

“Dah, minumlah dulu airnya. Kang sejuk pulak,” aku menyampuk sekejap.



“Aiman, Pak Ngah dah habis meeting. Jom turun ke kafe.”

“Aiman,” Badrul memanggil sekali lagi nama Aiman. Senyap.

“Aiman?” Badrul kini gabra apabila melihat hanya mainan kesayangan anak sedaranya yang tinggal. Dia mula panik, kakinya dihayun melangkah ke segenap ruang ofisnya. Hampa, tiada nampak tubuh kecil Aiman. Dia segera memulas tombol pintu dan dengan tergesa-gesa ke tempat Sherry yang sedang khusyuk menilik jerawat yang baru tumbuh dipipi kanannya.

“Sherry! Awak nampak tak Aiman ke mana?” Sherry yang terkejut dengan sergahan yang tak diduga oleh Badrul dengan tak sengajanya telah terpelantingkan cermin tiliknya tepat mengenaik muka Badrul.

“Bos, sorry...sorry bos..saya tak sengaja,” Sherry bangun dan mendapatkan Badrul yang tak kisah dengan perbuatannya tadi.

“Takpe...takpe...yang penting sekarang ni ialah AIMAN! Mana dia sekarang ni?” soal Badrul tanpa menghiraukan kesakitan yang sebenarnya dirasai olehnya.

“Bukan dia ada kat dalam ke bos?”

“Awa ni betullah. Sayakan dari dalam, kalau dia ada kat dalam tu, takdelah saya tanya awak sekarang ni. Sudah! Tolong saya cari dia sekarang ni dengan kadar SEGERA!”

“Baik bos.”



“Aiman, Aiman suka tak kalau Acik Tasha jadi Mak Ngah Aiman?”

“Akak, apa tanya macam tu kat Aiman,” aku menjeling Kak Siti dengan perasaan geram.

“Aiman suka ‘cangat’ kalau Acik Tasha jadi Mak Ngah Aiman. Nanti boleh buatkan Aiman milo hari-hari.”

“Dengar tu Tasha apa Aiman kata,” Kak Siti menjongketkan kedua keningnya.

“Aiman!” jeritan dari Badrul membuatkan kami terkejut.

“Pak Ngah!” Aiman berlari mendapatkan Badrul.

“Macam mana Aiman boleh sampai ke sini? Kan Pak Ngah dah pesan tadi jangan kemana-mana.”

“Sorry...Aiman tak sengaja. Pak Ngah janganlah marah, nanti tak ‘encem’” spontan terpacul dari mulut Aiman membuatkan Badrul hilang rasa paniknya.

“Dah, jom masuk bilik Pak Ngah balik. Kita main kapal terbang,” ujar Badrul.

“Yea...yea...kita main dengan Acik Tasha boleh?”

“Mana boleh, Acik Tashakan ada kerja nak buat tu. Lain kali kita main sama-sama ok?”

“Ok,” balas Aiman lemah.

“Takpe, auntie boleh temankan Aiman main kalau Aiman nak,” Sherry menyampuk tiba-tiba.

“Tak nak,” dengan gaya spontan dia menjelirkan lidahnya pada Sherry.

“Aiman! Tak baik buat macam tu,” tegur Badrul dengan sedikit nada marah.

“Apa-apa pun, terima kasih jaga Aiman tadi. Sorrylah kalau dia ada mengganggu kerja kamu berdua,” ujar Badrul pada aku dan Kak Siti.

“Perkara kecik je tu. Kami pun nak sambung buat kerja ni,” balas Kak Siti.

“Ok, kami masuk dulu,” pinta Badrul sambil memimpin tangan Aiman menuju ke biliknya diekori oleh Sherry dengan gaya kambing pulang ke kandang.



“Aiman, nasib baik jumpa tau. Buat Pak Ngah risau je tadi. Lain kali jangan buat macam ni tau.”

“Pak Ngah, Aiman bosan tadi duduk ‘cowang’ dalam bilik. Dah tu, auntie tu asyik marah-marah je. Tak suka dengan dia,” ujar Aiman seraya memeluk tubuhnya. Bibir kecilnya dicemikkan tanda benci.

“Ye ke? Takpelah, dia memang macam tu,” balas Badrul selamba.

“Pak Ngah...”

“Yup.”

“Aiman sukalah dengan Acik Tasha tu. Dia baik...Aiman suka ‘cangat’ kalau dia jadi Mak Ngah Aiman,” spontan kata-kata itu meluncur laju dari mulut Aiman. Badrul yang baru meneguk sedikit air mineral dari gelas tiba-tiba terbelahak dengan tidak sengaja.

“Pak Ngah ok ke?” soal Aiman sambil menepuk-nepuk belakang Badrul.

“Pak Ngah ok. Kenapa Aiman suka sangat dengan Acik Tasha tu?”

“Aiman sukalah,” kemudiannya Aiman terus melayan kapal terbangnya dan tidak mempedulikan Badrul yang sedang seronok membebel seorang diri.
2
Komen

Buruk 19

“Tasha...Tasha....” terasa seperti badanku digoyang. Aku cuba membuka mata perlahan-lahan. Berpinar rasa mata aku saat ni, macam ada bintang yang sedang berpusing digalaksi mata ni.

“Tasha..kau ok ke?” soal Zarina dalam nada kerisauan.

“Aku ok...apa yang dah jadi ni?”

“Kau lupa ke?”

“Kejap, aku cuba ingat balik. Kepala aku sakit je ni, peninglah.”

“Mana tak pening, telur besar melekat kat kepala kau,” ujar Nora yang tak putus menuam kepalaku dengan telur rebus panas dibungkus dalam kain. Orang kata cara ni boleh mengurangkan benjol, betul ke?

“Ye ke?” aku cuba memegang sendiri ditempat yang sakit. Betullah kata dorang, benjol besar meleka kat kepala aku ni.

“Dahlah, baik kau tidur jelah. Esok kau kerja. Kalau kau rasa nak cuti aku telefon je ofis kau esok kata kau cuti,” sela Zarina yang muncul dari dapur.

“Aku ok je, kalau aku rasa tak ok, esok aku cakap dengan korang. Aku masuk tidur dululah ek. Selamat malam, assalamualaikum.”




“Aiman, jangan nakal-nakal tau, Pak Ngah nak buat kerja ni,” Aiman merengus kecil, sudah keberapa kali Pak Ngahnya berpesan dari tadi. Terasa muak mendengarnya, Aiman hanya mengangguk saja.

“Sherry, tolong tengokkan Aiman, saya ada meeting karang. Apa yang dia nak bagi je,” Badrul memesan pada Sherry sebelum dia berlalu ke pantri yang terletak dibelakang.

Sherry hanya terkebil-kebil memandang Aiman, belum sempat jawab ‘ya’, Badrul dah berlalu dari situ. Sherry mengomel dalam hatinya, bagilah dia apa saja kecuali budak-budak. Dia ni bukannya suka dengan budak, baginya jaga budak ni memang leceh apatah lagi kalau kena time dia melalak boleh bingit telinga dibuatnya.

Sherry memaniskan mukanya dengan terpaksa, Aiman terasa nak muntah campur ketawa melihatkan muka Sherry yang pelbagai ekspresi. Muntah sebab tengok muka Sherry yang penuh dengan makeup yang tebal-tebal belaka dan rasa nak ketawa bila tengok Sherry yang terkulat-kulat. Aiman memeluk erat kereta kontrol kesayangannya sambil menanti apa yang akan dibuat oleh Sherry.

“Asal kau pandang aku macam tu? Aku tahulah aku ni cantik dan menawan,” dengan penuh lagak Sherry memuji dirinya sendiri. Aiman menahan tawa.

“Takde apa. Acik...berapa lama lagi kita nak berdiri ni?”

“Acik? Eeeuwww....gelilah. Tak moden langsung panggil aku acik. Panggil aku Miss Sherry ok? Aku tak kahwin lagi tau,” Aiman mencebik bibirnya.

“Dah, jom masuk bilik cepat,” Sherry menolak tubuh Aiman masuk ke dalam bilik Badrul. Apalah malang kena jadi pengasuh budak hari ni.

“Acik, Aiman nak milolah.”

“Eeee...janganlah panggil aku acik. Geli tau, kan aku dah pesan tadi panggil aku Miss Sherry!” Sherry menghentak kakinya geram.

“Dah, duduk sini diam-diam. Aku pergi ambik, kalau tak sebab pak cik kau, tak hingin aku nak layan kau,” Sherry bangun dan berjalan keluar.


“Tasha...Tasha...” Sherry memekik nama aku.

“Apa yang kau bising-bising ni? Tasha takdelah, ni tak lain tak bukan mesti nak suruh Tasha buat airlah tu,” Kak Siti yang kebetulan ada ditempatnya menjawab panggilan Sherry.

“Sibuklah akak ni, mana dia? Makan gaji buta je tau,” cemuh Sherry tanpa perasaan.

“Sedap mulut je kau cakap, yang kau ni, kalau nak minum pergilah buat sendiri airnya. Lagipun kitakan dah ada pembancuh air kat belakang tu. Pergi je suruh dia buatkan kalau kau takut sangat kuku kau yang cantik tu tercabut,” sekali kena balas dengan penuh pedas sekali oleh Kak Siti. Terdiam Sherry tu.

“Hani, buatkan aku air milo satu,” Sherry terus berlalu ke pantri dengan jelingan tajam. Kak Siti tersenyum kemenangan.

“Siti, mana itu Tasha?” soal Loga, aci yang duduk didepan Kak Siti.

“Tasha masuk lambat sikit hari ni, dia pergi klinik.”

“Dia sakit ka?”

“Yelah, Loga.”

“Tasha, apa yang kau kelam kabut sangat ni? Bukan aku tak hantar kau pergi kerja. Be cool ok!” Nora membetulkan makeupnya.

“Banyaklah kau, aku dah lambat tau. Aku cakap kat Siti tadi aku masuk pukul 10, ni dah pukul 10.30, mana boleh jadi ni,” aku resah melihat jam didashboard kereta menunjukkan pukul 10.30 pagi.

“Kau ni, bukan selalu kau lambat. Yelah, aku geraklah ni,” kata Nora membuatkan aku mampu menarik nafas lega.



“Nah, milo kau!” Sherry menghulur segelas cawan berisi air milo dengan kasar.

“Time kacih,” Aiman mengambil gelas di atas meja dan meminumnya dengan perlahan-lahan.

“Aku keluar dulu, kalau ada apa-apa tekan butang ni. Nanti aku datang, dan satu lagi, jangan buat kacau dalam bilik ni. Faham?!” pesan Sherry dengan garang. Aiman mengangguk, malas nak melayan Sherry.

“Baru boleh duduk dengan tenang,” Sherry mencapai pengilat kuku di dalam beg tangannya. Belum sempat dia mencalit pengilat kuku dia dikejutkan dengan panggilan dari bilik Badrul.

“Apa budak ni nak, kacau betullah,” dia bangun dan masuk ke dalam bilik Badrul. Kelihatan Aiman tengah mengekek ketawa.

“Apa yang seronok sangat tu? Jangan main butang tu kalau tak ada apa! Aku nak duduk dengan tenang pun tak boleh,” Sherry merengus geram dan menghempas pintu dengan kuat.


“Tasha, lambat kau masuk?” sapa Kak Siti sebaik je aku selamat mendaratkan punggungku ke atas kerusi.

“Line clear ke tak kak? Orang main rempuh je masuk tadi, tak pandang dah kiri kanan ni,” balasku sambil meletakkan beg tangan ke dalam laci.

“Ok je, cuma minah senget tu je banyak soal, meluat akak,” Kak Siti membuat aksi muntah. Aku tergelak melihatnya. Anti sungguh Kak Siti dengan Sherry tu. Ada je yang tak kena.

“Hah! Tu kenapa benjol kat dahi tu? Kau pergi langgar apa pulak?” soal Kak Siti setelah meyedari benjol besar yang bertelur didahiku ketika ini.

“Ni semua gara-gara semalamlah, sampai terpaksa masuk lambat pulak hari ni. Akak japlah, orang nak pergi buat air kejap. Dahagalah pulak, akak nak air? Orang buatkan sekali,” aku menawarkan diri untuk membuat air. Memang dahaga betul aku saat ni.

“Boleh jugak, milo panas satu,” pinta Kak Siti sambil tersengih.

“Ok.”
3
Komen

Mini Chocolate (Kenanganku I)

Assalamualaikum semua...(^0-) Berjumpa lagi kita sekali lagi, kali ni aku nak bawa korang semua imbas cerita aku, Husna atau Una dan suami aku, Daniel atau Dany. Aku rasa mesti korang masih ingat lagikan saat kami berkenalan dulu. Asyik gaduh je macam kucing dengan anjing, tapi kini tak lagi memandangkan kami saling mencintai satu sama lain.

Masih ingat dengan situasi ni tak? Dimana Dany meminta tolong aku untuk berlakon sebagai awek sementara dia?



Malam tu pening kepala aku nak tidur tau, apa kata korang baca jelah cerita aku malam tu.

‘Boleh caya ke mamat sengal tu?’ aku menarik majalah remaja terbaru dari rak buku yang tersusun pelbagai majalah, komik serta novel. Habis semua benda alah tu aku angkut bawak datang sini. Membebel mama, dia tanya nak buat apa semua ni? Aku jawab nak bacalah takkan nak buat perhiasan pulak. Bukan apa, asyik menghadap komputer pun bosan jugak. Nasib ada koleksi kesayangan aku ni.

Ok, tutup cerita pasal tu, tak pasal-pasal dah alih topik lain pulak. Majalah remaja ditanganku tidak terusik, fikiranku sekarang tidak boleh fokus hal lain. Asyik teringat je permintaan Dany yang mengarut tu. Aku menutup kembali majalah remaja dan berbaring atas tilam bujang berwarna pink. Pandangan kuhala ke kipas yang melekat cantik di dinding. Ngantuklah pulak rasanya.

Baru nak layan ngantuk aku dikejutkan dengan mesej masuk. Kacau daun betullah, sapalah yang hantar mesej malam-malam ni? Nak lepak kejap pun tak boleh. Aku mencapai malas handset T700 dari atas meja belajar dan tekan butang open, terteralah mesej dari Hotlink jer pun.

Apalah Hotlink ni, sibuk jer hantar benda alah macam tu. Tanganku laju menekan butang keluar. Aku meletak semula handset ke tempat asalnya di atas meja. Kini komik pula menjadi tatapan mataku . Seronok jugak baca komik ni tau, tambahan kalau dari Gempak Starz punya. Aishhh..mengarut lagi.

“Ko tak nak join kitaorang tengok tv kat luar ke?” soal Qure yang tiba-tiba muncul dari muka pintu.

“Takde moodlah. Korang jelah yang layan. Aku nak layan baca komik ni jap. Pastu aku nak ‘bobok’ dulu,” jawabku dengan aksi yang sesuai digayakan bersama.

“Apa-apa jelah ko ni,” balas Qure dan berlalu keluar dari bilik kami.

Selesai cakap-cakap dengan Qure, tiba-tiba terdetik dalam hati aku untuk mesej Dany. Tanganku mula terasa gatal untuk menekan mesej.


Aku selamat tekan butang send dan sms tu berjaya sampai kat di sebab tak lama je lepas tu aku dapat balik sms dari dia.







Fuh, lega dapat ikut kehendak hati walaupun aku dapat rasa debaran didada kuat namun aku gagahkan diri jugak. Termenung lagi sekali bila terpikir kenapa aku buat semua ni? Aku pun pelik, apa pun tawakal jelah.

“Woi, termenung!” sergah seseorang. Mesti Yanalah tu. Aku pusing belakang, kan betul tekaan aku. Dia ni memang pantang nampak orang lain termenung, mesti disergahnya orang tu.

“Yana ni....” desisku.

“Ala..sorilah, sapa suruh ko termenung jauh. Aku panggil berapa kali pun tak menyahut. Nah, aku beli kopok lekor untuk ko,” dia menghulurkan sebungkus keropok lekor padaku.

“Mana yang lain?” liar mataku mencari kelibat Yaya dan Qure.

“Dorang pergi beli airlah. Nasib baik ko duduk diam kat sini, berangan sampai kemana ntah. Orang panggil pun tak menyahut, apa daaa...” kutuk Yana. Aku cuma mampu tergelak saja.

“Ehem...assalamualaikum, “ sapa satu suara yang tidak asing ditelingaku.

“Waalaikumsalam,” jawab kami serentak.

“Sori ganggu, boleh pinjam kawan awak sekejap tak?”

“Boleh encik, boleh je. Yana pergilah, encik panggil kau tu. Aku pergi tengok dorang jap ek,” secepat kilat aku bangun masuk ke kafe. Korang nak tau sapa orang tu? Betullah tu tekaan korang, aku tau korang ni memang pandailah. Encik Hisham atau Sham yang tegur kami tadi, kenapa aku lari dari dia aku pun tak tahu.

“Korang, lepas habis kelas kang aku nak jumpa member japlah. Korang baliklah dulu ek, nanti jumpa kat rumah,” aku sibuk bercakap dengan Qure dan Yaya sambil mata tak lepas pandang ke arah air ditangan. Dahaga betul tengok oren ni. Kesian Yana, selamba aku je tinggalkan dia dengan Encik Sham. Kena susun ayat dulu ni nak mintak maaf dengan dia.

“Bak sikit kopok lekor tu,” pinta Yaya. Aku menghulurkan bungkusan plastik berisi keropok lekorku.

“Husna...sampai hati ko tinggalkan aku dengan encik tadi. Dia nak jumpa kau bukan aku, sekeh kang baru tau!” belum sempat kitaorang sampai dekat Yana. Dah terpekik-pekik lak budak sorang ni, buat malu kaum je.

“Yana, slowlah sikit. Malu orang tengok,” Qure buat isyarat diam.

“Nak cakap lagi, cakap kat rumah nanti, jom masuk kelas,” sekali lagi Qure selamatkan keadaan.



“Korang, aku pergi dulu ek. Bye..” aku melambaikan tangan pada mereka. Yana memandangku dengan pandangan pelik sebab dia sorang je tak tahu aku nak ke mana. Aku berjalan dengan pantas menuju ke kafe, takut dorang nampak aku ke mana nanti.

Sampai kat kafe, aku pandang sekeliling. Hampa, orang yang dicari takde lagi. Aku mengambil tempat dihujung sudut kafe, biar tersorok sikit dari dinampak oleh kawan-kawan aku yang lain. Maklumlah aku sekarang ni ada temu janji dengan Danial, pelajar lelaki yang paling ‘popular’.





Malam tu sekali lagi aku pening kepala dan kali ni terpaksa sapu ubat Cap Kapak pulak kepala ni, jangan pikir lain pulak tau. Aku pening nak baca tulisan mamat ni. Nak kata cakar ayam tak, maybe cakar kambing kot. Dah tu tulisannya kejap jelas kejap lagi kabur, dia ni tulis dalam gelap ke? Last-lastnya aku tertidur kepeningan memikirnya. Tidur lagi best dari layan apa yang ko(Dany) tulis!

Amacam? Dah ingat semula cerita pasal aku dengan Dany? Kalau tak ingat jugak nampak gayanya korang kena baca dari mula kisah aku dengan Dany. Emmmm...korang mesti tertanya-tanya kenapa aku terima permintaan Dany untuk jadi awek sementara dia kan? Aku pun tak tau kenapa, yang pasti hati aku senang untuk terimanya walaupun aku takut dengan akibatnya kemudian hari. Kadang-kadang kita pun tak dapat duga kehendak hati kita, tau-tau kita dah buat baru kita tertanya-tanya kenapa.

Harap korang puas hati dengan cerita aku kali ni, insyallah kita jumpa lagi. Aku sertakan sekali gambar kahwin aku dan Dany.


3
Komen

Sinopsis Will You Be My Chocolate

Kau umpama coklat yang mampu memberi aku kebahagian tika ku berduka...
Tanpa kita sedari yang sebenarnya dari dulu kita sudah jatuh cinta...



Aku hanya menyintai dia..sehingga kehadiranmu dalam hidupku
mampu meruntuhkan cintaku padanya...
Demi cintaku padamu...Ku tolak egoku ketepi..



Akulah Baby...model terkenal tanah air...
yang digilai ramai jejaka...
namun hatiku hanya terpaut pada cintanya..



Secara tidak sengaja, perkenalan mereka yang pada mulanya dingin kerana sering terlanggar sesama sendiri menyebabkan mereka menjadi musuh, tapi dari musuh menjadi kawan dan akhirnya menjadi cinta. Pertemuan semula kedua-dua family mereka akhirnya menyatukan mereka sehingga ke jinjang pelamin. Namun pernikahan mereka sengaja dirahsia atas sebab tidak bersedia. Hingga satu persatu dugaan datang melanda akibat dari rahsia tersebut.
4
Komen

Buruk 18


“Apa yang bising sangat tadi? Macam nak runtuh rumah ni dibuatnya,” umi menyoal Badrul yang masih lagi tidak lekang dengan ketawa. Suka benar dia melayan keletah Aiman yang nakal.

“Aiman, turun elok-elok, jatuh nanti tu,” sempat papanya berpesan. Aiman hanya tersengih dan memperlahankan langkah kakinya. Mereka mengambil tempat masing-masing.

“Bad, esok sibuk tak?” soal Along yang sedang menyenduk nasi ke dalam pinggan Abang Long.

“Rasanya tak kot, kenapa?”

“Esok, Along cadang nak bawak umi pergi rumah calon bini kau,” ujar Along selamba hingga mampu membuatkan Badrul tersedak air oren yang baru dihirup seteguk dua.

“Aik, baru sebt dah tersedak ke Bad?” usik Abang Long.

“Err...Asyaf mana Along? Dia tak makan sekali ke?” Badrul mengalih topik. Kepalanya sengaja ditinjau-tinjau melihat sekeliling seolah-olah mencari kelibat Asyraf.

“Bad, kau ni demam ke apa?” balas Along.

“Asal lak Bad demam? Bad ok je ni.”

“Ok kau kata? Kau ingat Asyraf tu besar Aiman ke dah boleh makan nasi?” Badrul termalu sendiri, perlahan suapan nasi masuk ke dalam mulutnya.

“Hai Bad, dah tak sabar nak kahwin ke? Baru sebut nak pergi rumah calon bini dah tanya soalan pelik-pelik,” sela umi yang sedari tadi mendiamkan diri memerhatikan tingkah laku anak menantu.

“Yelah umi, betullah tu. Baik umi kahwinkan Bad ni cepat-cepat,” tambah Abang Long. Aiman hanya memandang mereka, pelik dengan perbualan yang dibualkan oleh mereka.

“Dah...dah...makan dulu. Karang kita sambung balik sembangnya. Kang kenyang dengan bercakap je,” umi mematikan celoteh. Mereka semua terdiam dan mengisi perut kembali.



“Wei, cuba kau tengok minah senget sorang tu. Asyik tersengih je dari tadi,” Zarina mencuit Nora.

“Budak ni bukan betul, kalau dibiarkan entah sampai ke mana pulak dia ni. Kejap ek, aku nak kembalikan dia ke alam nyata,” Nora tersenyum penuh jahat sambil membuat isyarat tunggu.

“Tasha, lipas kat bahu kau!” jerit Nora di sebelah telinga aku. Aku yang masih diulit angan tidak menghiraukan jeritannya malah semakin hanyut dibawak arus angan. Nora memandang Zarina, Zarina mengangkat bahu tanda tak tahu.

Selalunya aku akan menjerit atau menari tango sebaik saja terpandang binatang yang amat aku alergik baik hidup atau pun mati. Nora mati akal, dia membuat isyarat pada Zarina supaya memikirkan jalan untuk mengejutkan aku. Kini giliran Zarina pulak tiba, dia tersenyum sampai ke telinga, dengan perlahan-lahan dia melangkah menuju ke arah aku.

“Tasha.....!!!!!!!!Bom nak meletup....!!!!!!!!” nyaring sekali suara Zarina melekat kat gegendang telinga aku hingga mampu mencairkan taik telinga. Aku tersentak dan dengan spontannya, aku terus bangun dan berlari menuju ke bawah meja makan. Nora dan Zarina yang sedari tadi memerhatikan pergerakanku terus ketawa mengekek sekuat hati. Aku jugak yang terpinga-pinga tengok dorang ketawa.

“Eh..korang, bom nak meletuplah. Cepatlah menyorok bawah meja macam aku ni.”

“Banyaklah kau punya menyorok, dari tadi berangan tak ingat dunia. Tulah jadinya, geli usus perut aku ketawakan kau,” dorang sambung ketawakan aku lagi. Aku yang baru dapat tangkap dengan hal sebenar terus keluar dari bawah meja. Rasa geram berbuku dalam hati, siaplah korang. Ada ubi ada batas, time ni jugak aku balas.

“Serang........!!!!!!!” aku mencapai bulu ayam yang kebetulan ada tersangkut cantik kat dinding dan melangkah mengejar dorang berdua. Tak fasal-fasal dah jadi macam budak-budak.

“Tasha, rileklah...ooiii...rileklah..sakitlah...” tulah kata-kata yang keluar dari mulut dorang berdua. Padahal bukan aku pukul dorang kuat sangat pun, saja nak bagi gempak je.

“Tasha....!!!Tu, belakang kau...” Nora menunding ke arah belakang aku. Aku buat tak tahu, macamlah aku tak kenal perangai dia yang suka menyakat aku tu.

“Eeeiiii..Tasha..ada benda terbang belakang kau tu, baik kau pusing belakang tengok...” Zarina membuat mimik muka takut.

“Kali ni kitaorang tak main-main, cuba kau paling tengok belakang. Benda tu dah hampir dengan kau, baik kau baca apa-apa ayat,” tambah Nora sekali gus meyakinkan aku ada sesuatu yang menakutkan dibelakangku.

“Korang, janganlh main-main,” bulu roma aku kian menegak, perlahan-lahan aku memusingkan kepala ke belakang.
“Arrghhhhh......!!!!!!!” jeritanku kali ni ditambah dengan budak berdua ni, bakal mengegarkan rumah malah mampu meruntuhkan.




“Pak Ngah, bukaklah ‘cite’ katon. Aiman nak tengok ni,” Aiman meminta Badrul menukar siaran. Badrul membatukan diri, saja mengusik Aiman.

“Pak Ngah..!!!!” nyaring suara kecil itu menjerit. Badrul mengusap telinganya yang terasa perit.

“Bad, apa yang digaduhkan dengan Aiman tu? Macam budak-budak jelah Bad ni,” sampuk umi yang muncul tiba-tiba dengan semangkuk kerepek pisang bersira.

“Saja usik Aiman je umi, sekali dia jeritlah pulak. Kerepek je ke umi? Airnya tak ada ke?”

“Kejap lagi sampailah tu, Along tengah bancuh, Shidi, meh makan sekali,” umi memanggil Abang Long yang sedang sibuk mengemas data di dalam laptopnya.

“Ok, lagi sikit umi,” balas Abang Long segera.

“Bad, esok jagakan Aiman boleh?” Badrul berhenti mengunyah. Matanya menatap wajah umi yang putih berseri.

“Jaga Aiman?”

“Yelah, jaga Aiman. Esokkan umi nak pergi rumah Mak Lang, Aiman tu bukan nak ikut kalau takde Bad,” Badrul menepuk dahinya. Baru ingat, Mak Lang ada buat doa selamat untuk Milah, dengarnya sepupu dia dapat sambung belajar kat UIA.
“Aiman, esok ikut ibu pergi rumah Nek Lang boleh?” Badrul menduga Aiman. Aiman mengerut dahinya, dia menatap tajam muka Badrul.

“Tak nak! Aiman nak ‘itut’ Pak Ngah pergi ‘opfis’.”

“Aiman nak buat apa pergi ofis? Bukan boleh buat apa pun, nanti Aiman bosan ikut Pak Ngah.”

“Tak bosan, sebab boleh main kapal terbang Aiman,” balas Aiman siap dengan gaya kapal terbang berlepas lagi.

“Pandailah Aiman ni, nanti jangan nakal-nakal duduk dengan Pak Ngah,” pesan ibunya yang baru tiba dengan sedulang air.

“Along, berapa lama pergi?”

“Tak lama pun, 2 hari je kot.”

“Kenapalah Mak Lang suka buat time orang kerja. Abang Long tak pergi sekali ke?” soal Badrul. Abang iparnya sibuk menyimpan laptop ke dalam beg.

“Abang kebetulan ada kerja dekat sana. Makanya, sambil menyelam minum airlah. Pagi kat tempat kerja, malam pergi rumah Mak Lang. Kenapa? Nak suruh abang risik budak Milah tu ke?” usik Abang Long.

“Ish...ke situ pulak Abang Long ni. Bad dah ada...” kata-kata Badrul terhenti apabila menyedari dia hampir-hampir terlepas kata.

“Bad dah ada apa ni? Cuba bagitahu umi...” lembut uminya menyoal.

“Tak ada apa, Bad dah ada...”
“Pak Ngah dah ada ‘gelfren’, nama dia...” Badrul segera menekup mulut Aiman. Mereka bertiga memandang gelagat keduanya yang beria-ia ‘wrestling’.

“Bad.... siapa nama ‘dia’? Bila nak kenalkan dengan umi?” soal uminya bertalu-talu, cuba untuk mngorek rahsia anak terunanya.

“Mengantuklah pulak, kami naik dululah ya...selamat malam semua. Assalammualaikum,” Badrul segera mendukung Aiman dan dibawa lari ke dalam bilik tidurnya.



Aku menekup mukaku dengan tangan, padahal tak nampak apa pun lagi. Sungguh, memang aku ni penakut orangnya. Penat sudah menjerit dengan budak berdua tu tadi, perit pulak rasa tekak ni. Aku membuka sikit ruang untuk melihat benda apa yang dikatakan tadi.

“Tasha...kat tangan kau, nak aku ambikkan ridsect ke?” soal Nora.

“Apa benda?” terasa seperti ada sesuatu yang menjalar kejari jemariku. Apa lagi, jerit sakanlah balik. Badan aku yang seram sejuk tadi bertukar menjadi seram panas bercampur kegelian. Spontan je tanganku menepis dengan menghayun tangan ke depan dan...

Pap! Alamak...terkena tepat pulak kat muka Zarina yang duduk melopong dari tadi. Tak tahulah minah tu nak menangis ke ketawa. Nora pulak sibuk memegang ridsect dan dihalakan tepat ke arah muka Zarina.

“Woi....muka aku!” Zarina menepis lipas yang berada di mukanya. Berlakulah adegan kejar-mengejar dengan binatang tu. Habis bersepah rumah ni jangan cakaplah, tapi yang tak bestnya, kenapa binatang tu asyik attack aku je. Tak cukup ruang aku berlari, binatang tu asyik mengejar aku je sampai akhirnya aku terlanggar kerusi dan tercium dinding rumah. Lepas tu, baru tenang rumah kejap. Kepala aku ni dah ‘miung-miung’ ni. Kenapa gelap je pandangan mata aku ni? Last sekali yang aku dengar suara dorang pekik nama aku.
3
Komen

Buruk 17


Aku memusingkan kepala menghadap belakang, sekali lagi aku tersentak lalu mengurut dada. Aku melirik pandangan mata ke dalam sebentar melihat kelibat Aiman yang masih berada di dalam tandas.

“Awak buat apa kat sini?”

“Aiman...kat dalam, tak perasan...” jawabku satu persatu dengan kilut. Dahi Badrul berkerut memahami kata-kataku.

“Acik, Aiman dah...” celah suara Aiman tiba-tiba sambil memeluk kakiku. Badrul tersenyum melihat Aiman.

“Ok..saya faham apa yang awak nak sampaikan tadi,” dia ketawa. Aiman memandang pelik ke arah Badrul.

“Pak Ngah, apa yang lucu?” soal si cilik.

“Takde apa, jom balik nak?” soal Badrul sambil menarik tangan Aiman ke sisinya.

“Nak...nak...tapi kita hantar acik Tasha dululah. ‘kecian’ dia penat teman Aiman jejalan hari ni,” tutur Aiman dengan petah walaupun sedikit pelat.

“Boleh, tapi kita kena hantar auntie sekali, dia pun penat. Aiman tak kesian ke kat dia?” Aiman menggelengkan kepalanya. Aku tertawa melihat aksi spontan Aiman. Badrul kulihat tersenyum simpul melihat keletah Aiman yang selamba.

“Emm..bos bukan nak masuk dalam ke tadi?” aku menunjukkan ke arah tandas lelaki. Baru aku sedar sedari tadi lagi kami berdiri dekat dengan tandas.

“Tak jadilah...jom, saya hantar awak balik. Dah lewat pun ni, Fasha pun mesti dah penat,” balas Badrul sambil mengelih ke arah jam tangannya. Kisah kat Fasha je, aku pun penat jugak. Kaki aku rasa macam nak patah dah ni. Lupa pulak, Fashakan makwe dia, aku ni cuma pekerja dia je.

“Pak Ngah....”

“Yup, apa dia?”

“Tak ada apa, cepatlah balik. Aiman ngantuklah,” balas Aiman manja sambil melentokkan kepalanya dikakiku. Alahai...kesianlah pulak tengok Aiman. Aku mengusap perlahan-lahan kepalanya.

“Meh, Pak Ngah dukung,” Aiman merapati Badrul. Badrul mengangkat tubuh kecil Aiman dan dipikul arah depan. Aku hanya mengikut langkah kakinya yang laju menuju ke kedai di mana Fasha berada.

“Lamanya you pergi toilet....I dah penat tau, kaki I dah lenguh ni,” Fasha mengusap kakinya yang putih melepak.

“Kita balik jom, Aiman dah penat ni,” Fasha menarik muka tanda tak puas hati.

“Ala...I tak puas shopping lagilah, you tinggallah kejap Aiman dekat Tasha tu,” arah Fasha sesedap hati dia je. Rasa nak sekeh je kepala dia.

“Fasha...cukuplah tu, boleh tak you kesiankan orang lain? Jangan nak pentingkan diri you je, shopping bila-bila boleh. Tadi pun nasib baik Aiman tak hilang, kalau tak nahas I nak berjawab dengan umi dan kakak I. Bukan you tak tahu sekarang ni macam-macam kes penculikkan kanak-kanak yang jadi. Selamat Tasha ada, kalau tak Aiman ni dah lesap ke mana.”

“I cakap sikit je, you dah membebel sebakul, dahlah! Hantar I balik,” Fasha menarik muka masam mengalahkan lemon. Aku rasa nak ketawa je bila tengok muka dia kelat.

“Ok, I hantar you balik. Tasha, saya hantar awak balik sekali. Jomlah,” aku mengangguk. Mataku tertancap pada Aiman yang sudah terlentok di atas bahu Badrul. Penat gamaknya dia sampai tak sedar dengan keadaan sekeliling dia.

“You nak dia ikut kita sekali ke?” soal Fasha dengan nada suara yang tinggi.

“Yelah, you ada masalah ke dengan dia?”

“I tak suka dia ikut sekali!” bentak Fasha. Aku membatukan diri memerhatikan saja perbalahan mereka sejak tadi lagi.

“Kalau you tak suka, you boleh balik sendiri. Apa salahnya I hantar dia, lagipun I yang drive bukan you,” balas Badrul sinis. Fasha menarik muka dan menghadiahkan aku dengan jelingan mata yang tajam hingga menusuk tangkai hatiku.

“Apa-apa jelah, yang penting. You hantar I dulu.”

“Ok,” balas Badrul pendek. Fasha menghentak kaki dan berjalan dahulu dengan beg plastik yang penuh ditangan kanan dan kirinya.

“Tasha, jom saya hantar awak balik. Pedulikan dia tu, dia memang macam tu. Tapi hati dia baik sebenarnya,” terang Badrul seolah-olah aku tak mengenali lagi isi hati Fasha tu. Aku hanya membalas dengan senyuman.




“Bos...saya duduk belakanglah. Boleh Aiman baring kat belakang ni,” kataku cepat-cepat sebelum Badrul suruh aku duduk depan. Manalah tau kan?

“Ok, boleh jugak tu. Sorilah menyusahkan awak lagi. Lagi satu, jangan panggil saya bos, kan saya dah kata hari tu. Panggil je saya Bad, kita sekarang bukan dalam waktu kerja.”

“Baik, bos. Emmm...Bad.”

“Macam tulah,” Badrul tersenyum comel dan setelah memastikan kedudukkan Aiman dan aku selesa, dia pun menutup pintu kereta dengan perlahan.

“Mesra nampak, dah lupa ke I kat depan ni?” sinis sekali soalan yang dilontarkan oleh Fasha.

“Salah ke? Tasha tukan pekerja I,” Badrul menghidupkan enjin kereta dan terus meluncur dari tempat letak kereta.



“Fasha, bangun...dah sampai rumah you ni,” Badrul mencuit Fasha yang tertidur.

“Dah sampai...ok thanks,” Fasha segera membuka pintu kereta dan menuju ke belakang mengambil beg plastik yang memenuhi belakang kereta. Badrul melangkah keluar menghantar Fasha hingga ke dalam pagar rumahnya.

“Fasha, you marah lagi ke? I’m sorry ok...” pujuk Badrul.

“Takde apa pun yang nak dimaafkan, I masuk dulu. Thanks, sudi teman I sepanjang hari ni,” Fasha segera menutup pintu sebelum sempat Badrul berkata selanjutnya. Badrul mengeluh hampa, dia menapak ke arah kereta.

“Bos, saya kena alih tempat duduk kat depan ke?” soalku dengan rasa ragu-ragu.

“Takpe, awak duduk jelah kat belakang tu. Saya hantar awak balik sekarang.”



“Tasha, dah sampai ni. Tasha...” sayup-sayup suara Badrul menampar gegendang telingaku. Aku membuka mata perlahan-lahan, tak sangka boleh tertidur pulak, tadi waktu hantar Fasha tak pulak rasa mengantuk.

“Sori bos, tertidur pulak,” balasku dalam tawa kecil.

“Badlah.”

“Ooopsss...sori Bad, tertidur,” ulangku sekali lagi.

“Takpelah, saya ucapkan banyak-banyak terima kasih sepanjang hari ni sebab sudi melayan kerenah Aiman. Nampaknya kenalah saya belanja awak nanti,” dia mengurut dagunya yang licin tanpa sebarang janggut.

“Perkara kecik je tu, saya tak kisah pun. Lagipun, saya memang suka dengan budak-budak ni,” balasku sambil mengusap kepala Aiman. Perlahan-lahan aku mengucup ubun-ubun Aiman. Aku mengalihkan kepala Aiman dengan hati-hati agar dia tidak terkejut dengan tindakkan aku.

“Ehem...ehem...” tiba-tiba aku terdengar suara orang yang ‘purak-purak’ sakit tekak. Aku memalingkan kepala ke arah bunyi suara itu. Aku melangkah kelur dari perut kereta dan mendapatkan Nora yang tersengih nakal.

“Bad, kenalkan kawan serumah saya, Nora. Nora, kenalkan bos kat tempat aku kerja,” Nora menghadiahkan senyuman pada Badrul. Badrul membalasnya dengan ikhlas.
“Saya masuk dulu ye. Terima kasih hantar saya balik,” aku menarik tangan Nora mengikut aku masuk ke dalam rumah. Badrul kembali masuk ke dalam kereta dengan senyuman yang tersirat seribu makna.

“Amboi...amboi, bukan main lagi dia ek. Matanya lirik-lirik, senyumannya menggoda pandangan mataku,” tu dia, Nora dah bedal nyanyi lagu karut.

“Kau ni Nora, ada je nak kenakan aku. Kau beli apa tu? Tengok,” soalku sambil pura-pura melihat barang yang ada di atas meja.

“Eleh, alih topiklah tu,” Nora senyum nakal.

“Dahlah, aku nak naik mandi. Asar belum lagi ni,” aku melangkah memanjat tangga menuju kebilik.



“Assalammualaikum...” Badrul memberi salam.

“Waalaikumsalam, lambat balik hari ni. Kesian cucu nenek, dah tertidur pun dia. Kejap lagi kejut dia bangun. Maghrib...maghrib tak elok tidur,” belum sempat Badrul menghela nafas, uminya sudah berpesan.

“Baik umiku sayang...” balas Badrul sambil melangkah ke ruang tamu. Dia meletak Aiman di atas sofa berupa katil dan segera melabuhkan punggungnya dan bersandar kepenatan.

“Bad...dah aAsar belum ni? Kalau belum, pergi cepat. Tak elok lewat-lewatkan waktu,” umi mengingatkan Badrul yang hampir terlelap. Sebaik saja terdengar kata-kata uminya, dia segera memanjat tangga dan menuju kebilik bujangnya.


“Penatnya....baring kejaplah,” Badrul menghempaskan tubuh sasa miliknya ke atas tilam. Hilang segala sengal dibadan, kalau dilayan mata ni, tertidur jugak jap lagi. Dia mencapai bantal dan didakap erat, fikirannya mengimbas kembali mengingati saat aku mengucup dahi Aiman.

“Pak Ngah! Pak Ngah! ‘Angun’, ibu panggil makan,” Aiman menggoncang tubuhnya. Badrul pura-pura tidur, Aiman yang menyangka Badrul tertidur terus mengejut Badrul tanpa henti. Aiman yang berasa geram terus mengigit lengan Badrul dengan spontan.

“Adoi! Sakitlah Aiman,” Badrul mengaduh sakit. Mukanya berkerut menahan sakit. Aiman terkedu dan terdiam kerana diserbu rasa bersalah. Badrul memandang wajah polos anak buahnya, dia tersenyum dan mengusap manja kepala Aiman.

“Pak Ngah kuatlah, sikit je ni. Eh...orang laki mana boleh nangis. Buat malu je..” Badrul memujuk Aiman yang telah bergenang air mata.

“Aiman...Aiman...janganlah nangis. Meh, sini meh...”

“Mana ada Aiman nangis, Aiman acah je,” Aiman terus mengekek. Badrul yang geram terus menggeletek pinggang Aiman.
3
Komen

Baju Raya Oh Baju Raya!


“Milah, kau dah beli baju raya belum?” soal Siti tidak menyempat. Aku yang baru nak menghela nafas pun tak sempat.

“Ish..kau ni, bagilah aku bernafas dulu. Dahlah penat nak berkejar naik bas tadi. Kau punya pasallah ni,” cemuhku selamba. Siti ni memang juara tidur, kalau dah tidur tak ingat nak bangun. Terpaksalah Mak Cik Kalsum lontarkan suaranya yang nyaring tu kat telinga dia ni.

“Ala, kau ni saja je nak kenakan akulah tu...” Siti menarik muncung.

“Terasa ke? Siapa makan cili dia terasa pedasnya,” sekali lagi aku membalasnya dengan sindiran tajam.

“Kau ni, jawablah soalan aku tadi. Sibuk je nak kenakan aku,” Siti mendesak aku sekali lagi.

“Yelah..yelah...aku belum beli lagi baju raya tahun ni, aku ingat nak turun K.L cari baju raya nanti. Kau nak ikut tak?”

“Boleh jugak tu, aku pun teringin jugak nak pakai baju raya yang gempak-gempak tahun ni. Sekali skala nak melaram,” Siti mula memasang angan memakai baju raya baru.

“Siti, kau nak pakai baju apa tahun ni?”

“Aku nak pakai kebayalah tahun ni. Bagi gempak sikit kat tunang aku tu, biar terjojol sikit bijik mata dia. Yelah, selalu dia kutuk aku pakai baju kurung je, konon tak updatelah apalah. Nilah masanya aku nak menonjol sikit...” ujar Siti dengan muka ‘gembira’.

“Emm...kau rasa baju untuk saiz macam kita ni ada ke?”

“Belum cuba belum tahu, apa-apa pun nanti dah sampai sana kita baru tahu,” Siti tergelak. Aku hanya tersenyum membayangkan saat bershopping di jalan T.A.R nanti.




Hujung minggu yang dinantikan.....


“Siti, kau bangun pukul berapa pulak hari ni? Jenuh aku tunggu kau kat sini, konon telefon tadi dah siaplah, tinggal nak pakai tudunglah. Mengada je kau ni, ikut rasa hati aku tadi, nak je aku pergi dulu,” dengan selaju LRT Putra aku membebel pada Siti yang tercungap-cungap.

“Sorilah, jam loceng aku rosaklah,” alasan lapuk betullah budak ni. Ni mesti bantai tidur balik lepas Subuh tadi.

“Siti...Siti...bilalah kau nak ubah perangai, dah nak jadi bini orang pun tak lama lagi. Perangai tetap sama dari dulu sampai sekarang,” aku sambung bebel lagi. Aku ni memang kuat membebel pun. Kat rumah tu sehari tak boleh kalau aku tak membebel, mesti aku rasa tak tenang nak duduk. Habis ayam dengan itik kat reban mak jadi mangsa bebelan aku.

“Dahlah tu, kang aku suap kau dengan lolipop baru tau.”

“Kau tak puasa ke?” aku terkejut.

“Banyaklah kau, aku puasalah. Saja je bikin kau gempak,” Siti ni tak habis-habis dengan perkataan gempak dia. Korang jangan tak tahu, dia ni peminat nombor satu majalah Gempak.

“Jom, bas dah sampai tu,” aku menarik tangan Siti menaiki tangga bas dan mencari tempat duduk yang strategik. Kejap lagi boleh lentok kepala kat tingkap ni, seronoknya. Nak tunggu sampai ke K.L pun mahu makan dua jam kalau bercampur dengan jam. Kalau nasib baik sejam je dah sampai K.L dari Ijok ni.



“Milah, bangunlah. Kita dah dekat sampai ni,” perlahan suara Siti mengejut aku dari lena. Tak sedar boleh tertidur tadi. Kami berdua turun ke destinasi mana lagi kalau bukan depan Sogo. Apa lagi round Sogo dululah nampaknya kita.

“Milah, pasar bukak pukul berapa? Lama lagi ke? Aku dah tak sabar nak beli baju raya ni,” Siti menghayun lenganku sesuka hatinya.

“Aku rasa karang dah boleh pergi kot. Kau nak makan dulu ke?” soalku sengaja mengusik.

“Eeee...merepek je. Puasalah!” balas Siti dengan nada marah sedikit.

“Taulah, saja kacau kau je,” dengan pantas aku menerima cubitan ketam dilengan.

“Sakitlah..!”

“Padan muka,” Siti menayang ibu jarinya dan tersenyum menang.




“Milah, dari Sogo ke kedai hujung sana, ni dah separuh dari pasar kita jalan. Tak jumpa pun baju yang ada saiz XXXXL, aku dahlah teringin nak pakai baju kebaya,” Siti mula merengek-rengek, dah rupa budak kecik pun ada.

“Kau ni, sabarlah. Kita tak sampai ke depan lagi. Hah...tu ada baju cantik kat situ, jom pergi sana,” aku menarik tangan Siti menghampiri gerai yang mempamerkan baju kebaya yang cantik-cantik. Siti kelihatan sedikit ceria, hatinya menaruh harapan agar baju yang dikehendakinya ada.

“Milah...banyaknya baju. Cantik-cantik pula tu,” Siti kelihatan teruja dan tangannya ligat menyelak satu-persatu baju yang digantung.

“Ada ke Siti baju yang kau nak tu?” aku menyoal Siti yang masih lagi ligat menyelak baju-baju yang ada.

“Ya dik, nak cari baju apa?” soal si penjual.

“Kak, baju saiz XXXXL ada tak?” soal Siti.

“Sorrylah dik, kita tak juallah baju saiz besar, paling besar pun saiz XL je. Rugilah kami kalau jual baju saiz macam tu,” terang si penjual. Muka Siti yang kelihatan bercahaya tadi kini bertukar rupa.

“Oklah kak, terima kasih,” kami berlalu pergi.

“Siti, kau nak cari lagi tak?” soalku pada Siti yang sedikit muram.

“Kalau ikut aku, aku teringin sangat nak pakai baju kebaya buatan kedai, tak kiralah harga berapa pun. Janji sampai jugak hajat aku nak pakai baju kebaya tahun ni.”

“Kalau tak dapat jugak camner?” dugaku.

“Tak dapat jugak nak buat camner, terpaksalah aku beraya pakai baju tahun lepasnya.”

“Kau ni, kecik punya perkara pun dah bad mood. Macam nilah, apa kata kalau aku jahitkan je baju untuk kau nak tak?” aku memancing minatnya.

“Betul ke ni? Ya Allah, Milah...kaulah sahabat dunia akhirat aku. Tapi, kau reti menjahit ke?” soal Siti curiga.

“Betullah kau ni, nyanyuk pe? Akukan pernah ambik kelas jahitan dulu lepas STPM. Lupalah tu...” aku mencubit pipi tembamnya.

“Sorry..terlupa kejap. Nasib baik ada kau, kalau macam tu, kau teman aku pergi cari kain ela sekarang jugak...” dengan pantas Siti menarik tanganku.

“Banyaknya kau borong kain, Siti.”

“Ala, tahun ni je aku nak melaram habis-habisan. Kau jahitkan aku empat pasang ek,” pinta Siti dengan manja.

“Kalau aku sempat, kau ingat aku ni mesin proses baju kebaya ke? Kalau bagi kainnya sebelum puasa hari tu sempatlah jugak nak buat. Ini dah tinggal lagi seminggu lebih je cik kak oit...” aku mengingatkan kembali kenyataan pada cik Siti kita sorang ni.

“Ala...bolehlah, nanti aku bayar double kat kau ek...” Siti cuba memancing aku dengan perkataan double.

“Ok..tapi, aku tak janji tau boleh siap sebelum raya.”

“Takpe, yang penting kau siapkan kain yang warna blue black dengan pink dulu ek,” ujar Siti.

“Yelah..yelah....” terpaksalah aku mengalah dengan permintaan Siti kali ni.





“Milah...banyak kau beli kain? Nak buat apa banyak-banyak ni?” soal mak aku yang sudah pun melabuhkan punggungya setentang aku yang sedang menilik kain-kain yang dibeli oleh Siti siang tadi.

“Bukan Milah punya semua ni mak, Siti punya semua ni. Dia nak mintak tolong Milah jahitkan baju raya untuk dia,” terangku.

“Semua ni? Sempat ke Milah nak jahit semua ni?” soal mak sambil tangannya memegang satu-persatu kain Siti.

“Entahlah mak, harap-harap sempatlah Milah jahit dua pasang baju yang Siti nakkan ni mak.”

“Nampaknya tak bolehlah kau tolong mak buat kuih raya nanti,” perlahan je suara emak berkata.

“Mak jangan risau, nanti Milah senang, Milah tolonglah mak buat persiapan raya. Sementara ni, mak mintak je tolong dengan budak berdua tu dulu,” aku memberi cadangan pada mak yang kelihatan sedikit sugul.

“Eh..ya tak ya jugak, budak-budak tu ada. Bolehlah mak mintak tolong dorang tu,” nasib baik mak dah ceria balik. Senang hati aku kejap. Kejap je, tak boleh lama-lama. Kejap lagi kena start projek menjahit baju Siti ni. Kang tak siap, tak beraya pulak minah sorang tu.





“Sakitnya pinggang aku ni...” aku bangun dan berjalan menuju ke tepi tingkap. Aku memusingkan badan ke kiri dan kanan, membetulkan urat dipinggang. Jam kat dinding pun dah menunjukkan pukul 11.15 malam. Mak masih setia membuat kuih raya, adik-adik aku dah lama masuk tidur.

Sedar tak sedar, lagi dua hari je nak raya. Nasib baik aku dapat cari baju raya hari tu, kalau tak terpaksalah aku bersekang mata nak menyudahkan baju raya aku campur dengan Siti. Siti tu memang cerewet orangnya bukan macam aku. Aku senang je kalau time membeli ni. Apa yang berkenan je dimata terus beli tanpa banyak bantahan dari hati.

“Milah, dah siap ke menjahitnya?” sapa suara ayah dari belakang.

“Eh..ayah, tak tidur lagi ke?”

“Mata ni tak nak lelap pulak. Baik ayah pergi tolong mak kau tu,” ujar ayah dan menghilangkan diri ke dapur. Korang jangan pelik, ayah aku memang macam tu, dia suka tolong mak buat kerja kat dapur. Bukan senang nak cari suami macam ayah aku ni. Eh..eh..puji lebih-lebih pulak aku ni.

“Mak...” aku datang ke dapur. Nampak ayah duduk bersila tolong mak gentelkan kuih jadi bulat.

“Ya Milah, nak tolong mak ke?” soal mak mengusik.

“Takdelah, ada lagi tu tak siap. Nanti dah siap, Milah tolonglah mak ya. Ni pun saja je Milah datang tengok mak dengan ayah buat kuih.”

“Yelah tu, esok mak ingat nak pasang langsirlah Milah. Milah boleh tolong mak tak?”

“Boleh je mak, apa salahnya. Kalau macam tu, biar Milah cuba siapkan jahitan tu,” aku segera beredar dari dapur dan mendapatkan tempat menjahit dan meneruskan jahitan yan terbengkalai sebentar tadi.




“Milah...Siti telefon ni, penting katanya,” mak memanggil aku yang sedang berdandan dalam bilik.

“Kejap mak, Milah datang ni,” aku membukak pintu bilik dan berjalan ke arah terletaknya telefon rumah. Selalu Siti telefon handset, ni mesti kes takde kreditlah ni.

“Assalammualaikum, cik Siti. Ada apa telefon aku pagi-pagi ni?”

“Baju aku dah siap ke?” soal Siti tak menyempat.

“Apa kes tanya fasal baju ni? Salam aku jawab ke tak? Dah tu bukan nak tanya khabar aku, terus je tanya khabar baju dia dulu. Kecik hati aku macam ni,” tukasku.

“Sorry...sorry...waalaikumsalam, kau apa khabar? Sihat ke? Baju aku dah siap belum?” betullah budak ni lurus, apa yang dikata main ikut je.

“Tak sabar je, baju kau dah siap pun.”

“Ye ke? Bila aku boleh datang ambik?” soal Siti teruja.

“Bila-bila kau naklah,” balas aku.

“Macam tu, aku ambik petang karanglah. Aku nak keluar dengan Amri ni, oklah. Jumpa petang karang. Nanti aku mesej kau, bye..assalamualaikum.”

“Waalaikumsalam.”



“Assalamualaikum....Milah...Oh..Milah....” Siti memberi salam sekali gus memanggil namaku.

“Oh..Kak Siti, naiklah dulu. Kak Milah takdelah, dia ke pekan jap dengan mak,” muncul Esah, adikku.

“Dah lama ke dia pergi?”

“Baru je pergi tadi, katanya kejap je. Naiklah dulu, macam tak biasa je,” Esah pelawa Siti naik ke rumah kami.

“Takpelah Esah, Abang Amri ada kat tengah tunggu dalam kereta tu. Dia pun nak balik dah ni, dah lewat,” Siti menolak dengan lembut. Esah mengangguk faham.

“Akak nak ambik baju yang Kak Milah jahit hari tu, dah siapkan?” soal Siti.

“Rasanya dah siap, tapi tak tahu dia letak mana, nanti jap Esah telefon dia. Akak tunggu kejap ya,” Esah menghilangkan diri ke dalam bilik aku. Tanggannya ligat mendial nombor telefon handsetku.

“Assalammualaikum,” salam kuberi.

“Waalaikumsalam, Kak Milah. Mana Kak Milah letak baju Kak Siti? Dia ada kat sini ni, tapi dia nak cepat,” balas Esah.

“Cuba kau tengok dekat atas almari tepi cermin solek tu. Kak Milah letak situ rasanya, lepas tu, kau lipat masuk dalam plastik yang cantik sikit tau,” aku memesan pada Esah.

“Ok,” balasnya pendek.

“Kak Siti, sorry lambat sikit. Cari baju akak tadi,nah..” Esah menghulurkan beg plastik yang berisi baju Siti di dalamnya. Siti mencapai lembut beg plastik dari tangan Esah.

“Nah, ni upah menjahit. Pesan kat Kak Milah, kalau kurang cakap, kalau lebih simpanlah. Akak bagi ikhlas, terima kasih ya. Akak balik dulu, assalamualaikum,” pinta Siti dan melambaikan tangannya ke arah Esah yang masih setia menghantar kepulangan Siti.



Esoknya dipagi raya yang mulia selepas solat raya...

“Warghhhhh...............!!!” tiba-tiba terdengar satu jeritan yang kuat dan bakal memecahkan bumbung rumah Siti.

“Siti..!!! Apa yang kau terjerit-jeritkan pagi raya ni? Tak malu dengan jiran lain ke?” Mak Cik Kalsum memekik dari dapur sebaik saja terdengar jeritan sumbang yang datangnya dai bilik Siti, anak daranya.

“Mak, kalau Amri cari Siti suruh dia tunggu dulu. Siti nak pergi rumah Milah kejap,” Siti memesan pada emaknya yang sibuk menyediakan makanan didapur.



“Assalamualaikum Milah...oh Milah...” Siti memberi salam dengan nyaring.

“Waalaikumsalam, Siti rupanya. Masuklah dulu, Milah tengah bersiap lagi tu,” mak aku menjemput Siti masuk ke dalam rumah kami. Siti tergesa-gesa menaiki tangga dan segera menuju ke bilikku.

“Milah...!”

“Opocot mak kau..!” dengan spontan aku melatah. Habis tercucuk jari aku dengan kerongsang. Bertuah sungguh kawan aku sorang ni.

“Kau ni kenapa? Cuba bagi salam sebelum masuk bilik aku ni. Tak pun ketuk dulu ke pintunya, nasib baik tak gugur jantung aku ni. Kau kenapa datang awal pagi ni?” aku menyoalnya tanpa memandang ke arahnya yang tersebik dikatil bujang aku.

“Milah, cuba kau pandang kat aku kejap. Tengok apa yang dah kau buat dengan baju aku ni,” kata Siti perlahan tidak seperti tadi lagi. Aku memusingkan badan menghadapnya.

“Ya Allah, baju fesyen apa ni?” soalku sebaik terpandangkan baju Siti yang sedikit pelik.

“Boleh pulak tanya aku. Patut aku yang tanya kau.”

“Macam mana boleh jadi macam ni? Biar aku ingat balik kejap,” aku duduk di hujung katil dan menongkat dagu.



“Ngantuknya, mak dengan ayah dah tidur pulak, aku jugak yang tak tidur lagi. Menguap tak tahu berapa kali dah,” mataku genyeh perlahan. Entah yang keberapa kali aku menahan kuapan mulut.

Tangan aku masih setia meneruskan jahitan, Lusa dah nak raya, baju Siti kena siapkan jugak. Entah apa silapnya aku terpaksa bukak balik jahitan untuk betulkan kedudukan.
Mata aku semakin berat, kopi yang aku minum tadi tak memberi apa-apa kesan.

“Eh, betul ke tak baju ni?” aku cuba mendekatkan mata memandang. Namun mataku semakin kabur hingga warna hitam nampak seperti pink dan warna pink aku tengok macam warna hitam. Akhirnya siap juga baju Siti.

Pagi lepas sahur dan solat subuh, aku terlelap sekejap. Sedar-sedar, Esah kejut aku suruh tolong ayah masak ketupat. Petang pulak aku ikut mak pergi pekan.


“Er..Siti, jangan marah ek. Aku tak sengajalah. Malam tu aku nampak warna baju kau sama je, tu yang aku tersilap jahit tu. Makanya terhasillah baju yang kau pakai sekarang ni,” aku tergelak paksa.

“Apalah nasib aku, baru nak bergaya dah jadi macam baju badut pulak dipagi raya yang indah ni,” Siti membukak lagu sedih. Aku pulak yang jadi serba salah. Mana taknya, baju kebaya dia aku dah tersalah cantumkan bahagian tangan. Baju kebaya hitam dia bercantum dengan warna pink kat bahagian tangan, dan pastinya baju kebaya pink dia pun sama je situasinya.

“Siti...aku mintak maaf ek. Nanti gaji aku ganti balik, aku tak sengajalah. Kalau kau tak kisah, kau pinjamlah dulu baju aku,” ingatkan cakap macam tu Siti jadi cair rupanya makin lebat air mata Siti mengalir.

“Siti, janganlah nangis. Aku ikhlas ni bagi kau pinjam baju raya aku lagi satu tu,” aku cuba memujuknya.

“Banyaklah kau, mana muat aku pakai baju kau,” alamak...lupa pulak. Patut makin lebat dia nangis.

“Ok...ok...aku mintak maaf. Dahlah, jangan nangis lagi. “

“Macam mana ni Milah? Amri mesti dah datang dengan keluarga dia, apa yang aku kena buat?”

“Siti, Milah...mari keluar. Amri datang tu, katanya nak jemput Siti balik,” tiba-tiba terdengar suara emak memanggil kami.

“Kejap mak, nanti kitaorang keluar.”

“Milah...macam mana?”

“Keluar jelah, nak buat macam mana?”



“Amri...” Siti memanggil lembut nama tunangnya.

“Eh, Siti..?” Amri termati senyuman.

“Kenapa pandang Siti macam tu? Buruk ke Siti hari ni?”

“Taklah...Am rasa Siti nampak cantik sangat hari ni. Mesti mak senyum lebar pandang bakal menantu dia yang manis ni,” Amri tersenyum manis memandang Siti.

“Betul ke ni? Am tak tipu?” soal Siti.

“Buat apa Am nak tipu, jom balik. Nanti kita datang raya rumah Milah.”
“Ok, Milah...terima kasih buatkan aku baju ni. Biar pun macam badut tapi Amri suka pun aku dah puas hati. Nanti aku datang raya rumah kau, bye..” Siti berbisik ditelingaku sebelum dia berlalu.

Aku yang sedari tadi memerhatikan tingkah laku kedua pasangan bahagia itu hanya tersenyum. Dari sinar mata Amri aku tahu dia ikhlas memuji Siti, apa-apa pun aku kena siapkan hidangan. Sekejap lagi tetamu nak datang, dan apa yang penting sekarang ni, aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN BUAT SEMUA PEMBACA....
5
Komen

Buruk 16


“Fasha, kenapa kau tolak dia?” pertama kali dalam hidup aku memarahi seseorang. Kali ni memang aku geram sangat dengan Fasha ni, suka sangat buli kaum lemah macam kami ni. Kami yang dimaksudkan oleh aku ni ialah budak nerd termasuklah aku.

“Kau apahal? Aku ada cari fasal dengan kau ke?” Fasha menolak badanku yang kecil sehingga menyebabkan aku terinjak ke belakang.

“Memanglah takde, tapi kau tu janganlah buli dia. Bukan dia buat salah pun dengan kau,” talut-takut aku pun masih berani lagi melawan kata-kata Fasha. Aku berjalan mendapatkan budak lelaki yang ditolak oleh Fasha tadi.

“Ek eleh...tunjuk baiklah pulak,” Fasha tersenyum sinis.

“Awak ok ke? Jom kita pergi bilik rehat,” aku menawarkan diri untuk membawak budak lelaki itu. Aku rasa budak ni mungkin budak baru kat sekolah ni, tengok dari gaya pun tahu.

“Tasha, kau tak payah tunjuk baiklah kat sini,” Fasha tiba-tiba menarik rambutku dengan kuat.

“Sakitlah,” aku meronta-ronta dan tanpa diduga aku tersiku muka Fasha yang ‘cun’ tu. Oooo....apa lagi larilah, kang tak fasal-fasal kena belasah pulak dengan Fasha ‘n’ the gang.


“Awak ok tak?” soal aku selepas kami selamat sampai ke bilik rehat. Aku memandang dia yang tengah melepaskan lelah, tak fasal-fasal kitaorang bersenam hari ni.


“Saya ok, terima kasih selamatkan saya tadi. Saya Ady,” dia memperkenalkan dirinya padaku.

“Saya Tasha, awak budak baru kat sini ke?”

“Ya, saya baru masuk hari ni. Emmm...kalau tak keberatan, boleh tak awak tunjukkan saya kawasan sekolah ni?”

“Ok, boleh je,” kami saling berbalas senyuman tanda bermulanya persahabatan kami.



“Tasha...!” Fasha menjerit lantang memanggil namaku.

“Hari tu kau siku muka aku ek...hari ni aku nak balas balik apa yang kau buat kat aku,” Fasha tersenyum jahat.

“Korang nak buat apa ni?” aku meronta apabila merasakan tanganku dicengkam dengan kuat dari belakang.

“Kau jangan takut, aku cuma nak bagi kau pengajaran supaya tak kurang ajar dengan aku,” Fasha membuat isyarat mata pada kawan-kawannya. Aku jadi panik, tak putus-putus aku berdoa dalam hati semoga takde apa yang berlaku pada aku.

“Amik ni...” Fasha membaling telur busuk padaku. Entah berapa bijik dia baling aku pun tak tahu. Lepas tu siap siram aku dengan air longkang lagi tu. Kejam betul Fasha ni. Dah puas buli aku, dorang tinggalkan aku menangis macam budak kecik kat tepi tiang.



“Ady, kenapa awak macam tak suka je kawan dengan saya lagi?” soal aku pada Ady yang sedang menulis sesuatu di atas kertas. Dah lama aku tak bersembang dengan Ady, kalau tak salah aku dah dekat dua bulan. Ady macam melarikan diri dari bertembung dan bercakap dengan aku walaupun kelas kami tak sama.

“Tak ada apalah. Hari ni, hari trakhir saya kat sini. Terima kasih sudi kawan dengan saya. Saya kena masuk kelas ni, waktu rehat pun dah habis ni,” Ady bangun dan terus meninggalkan aku terpinga-pinga seorang diri.

Selepas hari tu, aku tak jumpa Ady langsung. Khabar yang aku dengar dia dah berpindah ke Kelantan mengikut keluarganya. Fasha pulak terus memburu dan membuli aku sehingga kami sama-sama habis belajar. Fasha, merupakan musuh tradisi aku dari mula-mula aku menjejakkan kaki disekolah ini lagi. Fasha cukup anti dengan orang nerd, fasal tulah kot aku asyik kena buli je termasuklah dengan seangkatanku.



“Kesiannya kisah hidup kau Tasha, tapikan.....kalau akak jadi kau. Akak lempang je Fasha tu bagi senget mulut dia tu.”

“Orang tak sekejam tulah kak, lagipun orang dikira beruntung jugak dapat sekolah dan bercampur dengan budak-budak lain yang tak senasib macam orang. Seronok tengok dapat tengok dorang ada ibu bapa masing-masing.”

“Dahlah Tasha, jangan sebut fasal ni, nanti Tasha jugak yang sedih. Eh...kita ni lama lagi ke nak duduk sini? Akak rasa nak baliklah kejap lagi” ujar Kak Siti yang sibuk menilik jam tangannya.

“Betul jugak tu, tapi bos kita macam lambat lagi je. Apa kata kalau akak balik je dulu,” cadangku.

“Takpe ke kalau akak balik dulu ni?”

“Takpelah kak, akak balik jelah. Orang tak kisah pun balik lambat. Dah biasa,” balasku.

“Kalau dah kau kata macam tu, akak balik dululah ye, jumpa hari Isnin.”

“Ok. Aiman, Ikram nak balik dah tu,” aku mendekati Aiman dn Ikram.

“Ala.....Aiman tak puas main lagilah dengan Ikram,” adu Aiman sambil memegang tangan Ikram erat.

“Takpe, lain kali kita pergi rumah Ikram. Aiman boleh main puas-puas dengan Ikram ok?” pancingku apabila melihat Aiman seolah-olah tak mahu melepaskan tangan Ikram. Biasalah budak-budak kalau dah jumpa kawan satu kepala susah nak berpisah.

“Betul ke acik?”

“Betullah,” balasku.

“Ok. Nanti saya datang ‘umah’ awak ya,” ujar Aiman pada Ikram.

“Ok,” balas Ikram pendek.

“Adik salam acik dengan Aiman. Lain kali kita jumpa lagi,” Kak Siti mengarah Ikram berbuat demikian. Ikram patuh mengikut kata-kata ibunya.

“Bye Aiman....”

“Bye Ikram....” mereka saling berbalas lambaian tangan tanda selamat tinggal.

“Acik Tasha...” panggil Aiman.
“Ya, kenapa Aiman?”

“Aiman nak ‘kencin’. Tak tahan,” Aiman terlompat-lompat menahan rasa kencing.

“Aiman, kejap...kejap. Jom pergi toilet dulu, jangan kencing kat sini,” kepoh mulut aku membebel. Gelabah kejap aku. Laju je heret tangan kecil Aiman ke tandas yang kebetulan ada kat depan sana.

“Acik...Aiman tak tahan ni, nak keluar dah ni,” Aiman memegang ‘bawahnya’. Alalah...janganlah kencing dulu. Aiman terus berlari masuk ke tandas dan melepaskan hajatnya. Aku hanya mengekor dia dari belakang. Baru beberapa saat dalam tandas, aku terasa pelik sebaik saja terpandangkan ke arah dinding.

Aku kaget apabila ternampak seorang lelaki yang baru keluar dari tandas di hujung. Aku terjerit dan spontan berlari keluar sehingga terlupa Aiman yang masih berada dalam tandas. Sejuk kaki tangan aku menahan malu, muka ni jangan cakaplah dah naik merah. Rasa macam nak pakai topeng Sailormoon pun ada.

Aku berpaling ke belakang untuk mengambil nafas, tanpa kusedari aku telah terlanggar badan seseorang. Tulah, kalut sangat tadi.

“Tasha...”
4
Komen

Buruk 15


“Acik Tasha..........!!!” Aiman menjerit kegembiraan. Dia berlari mendapatkan aku yang sedang berjalan bersama Kak Siti dan anaknya.

“Ehhh...Aiman buat apa kat sini?” aku melutut dan mengusap kepalanya lembut. Mataku meliar mencari kelibat Kak Shida atau suaminya.

“Aiman ‘alan-alan’ dengan Pak Ngah. Pastu Auntie Fasha ‘cibuk’ je ikut kitaorang,” pelat-pelat dia pun aku faham apa dia cakap. Fasha...macam pernah dengar je nama tu.

“Mana Pak Ngah? Macam mana boleh datang kat acik ni?”

“Pak Ngah tinggalkan Aiman kat ‘citu’. Aiman nampak acik lalu tadi, Aiman pun kejarlah acik.”

“Aiman kejar acik buat apa. Nasib baik tak hilang tadi, acik hantar Aiman kat Pak Ngah ye?” Aiman menganggukkan kepalanya.

“Ehem....jumpa budak ni terus lupa kat kami nampak. Anak siapa ni Tasha?” Kak Siti mencelah tiba-tiba.

“Sorilah kak, terlupa pulak akak dengan Ikram. Ni anak buah bos kita, Aiman.”

“Macam mana pulak boleh sampai ke sini?” soal Kak Siti pelik.

“Aiman datang dengan bos, tapi kena tinggal kat tepi kedai tu. Kebetulan kita lalu tadi, Aiman ternampak orang, dia pun kejarlah orang sampai sini. Orang pun terkejut jugak tiba-tiba dia datang tadi,” terangku pada Kak Siti. Aiman mendekati Ikram dan menegurnya, dalam masa sekejap je dorang boleh geng. Budak-budaklah katakan.

“Orang rasa baik kita cari bos, hantar Aiman kat dia. Kang risau pulak dia nanti.”

“Kau telefon je bos, cakap Aiman ada dengan kita. Akak nak pergi beli aiskrim,” menonong je Kak Siti pergi ke Baskin Robin dengan budak berdua tu. Tinggal aku terpinga-pinga dengan memegang handphone ditangan.

“Akak....tunggulah, orang nak ikut,” aku memasukkan kembali handphone ke dalam beg. Lepas beli aiskrim baru telefon dialah, bukan lama pun beli.



“Mana Aiman ni?” Badrul menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

“Bad...janganlah laju sangat. Penat tau,” Fasha merengek.

“Kalau you penat, you duduk dulu. I pergi cari Aiman jap.”

“Tak naklah, I ikut you jelah.”

Badrul berjalan dengan lebih laju kedepan, matanya liar mencari kelibat Aiman disekeliling. Barulah dia terasa Mid Valley ni cukup besar untuk mencari seseorang. Langkahnya terhenti tiba-tiba sebaik saja matanya terpaku ke Baskin Robin.




“Aiman nak yang mana?” soal aku pada Aiman yang berada dalam dukunganku.

“Aiman nak yang tu,” Aiman menunjuk ke arah aiskrim berperisa coklat.

“Awak nak yang mana?” soal Aiman pada Ikram yang berada dalam dukungan Kak Siti.
“Saya nak macam awaklah. Ibu, adik nak macam Aiman boleh?” soal Ikram.

“Boleh...boleh...bak duit,” gurau Kak Siti.

“Nanti adik dah kerja, adik bayar balik,” balas Ikram sambil tersengih.

“Pandailah adik ni...” Kak Siti menarik hidung Ikram.

“Aiman....” Badrul datang menghampiri kami.

“Eh...bos, saya baru ingat nak telefon bos tadi,” jawabku takut-takut.

“Takpelah, janji Aiman selamat. Risau saya tadi, ingatkan dah hilang. Apalah yang saya nak cakap dengan Along nanti,” dia tersenyum comel pada kami.

“Tak ada apalah bos, nasib baik ada Tasha ni,” Kak Siti dah mulalah tu.

“Bad....kenapa you tinggal I kat belakang tadi,” celah satu suara yang asing pada pendengaranku. Muncul seorang perempuan yang macam aku kenal je, Fasha ke ni?

“Fasha?” aku menyoal perempuan yang muncul dari belakang Badrul tiba-tiba.

“Kau Tasha?” soal dia balik.

“Bad...bolehlah you temankan I pergi shopping jap. Memandangkan ‘dia’ ni ada. Dia boleh jagakan Aiman untuk you, kan Tasha?” Fasha membuat muka menyampah.

“Ya..ya...saya boleh tengokkan Aiman. Kalau bos nak pergi shopping dengan girlfriend bos ni, pergilah. Jangan risau pasal Aiman, saya boleh jagakan,” aku cuba menyakinkan Badrul yang kelihatan terpinga-pinga.

“Helo, I ni special girlfriend dia ok!” Fasha memeluk lengan Badrul dengan erat. Meluat pulak aku tengok, rasa nak tutup mata je time ni.


“Tasha...”

“Yup, ada apa kak?”

“Akak tanya jangan marah ya.....”

“Apa dia kak? Tanya jelah,” ketika ini kami dah pun duduk dekat food court. Aiman dan Ikram leka bersembang dalam dunia mereka sendiri.

“Kau kenal ke Fasha tu ke? Yang katanya makwe bos kita tu?”

“Lebih dari kenal kak...malas nak cerita panjang je fasal dia tu, buang masa,” senang je jawapan aku bagi dekat Kak Siti ni. Kak Siti buat muka tak puas hati.

“Ala Tasya ni, dengan akak pun takkan tak boleh cerita kot? Janganlah simpan sorang-sorang,” Kak Siti ni kalau bab memujuk memang handal. Sekali lagi aku tewas dengan pujukkannya.

“Yelah....yelah..orang ceritalah, apa yang penting sekarang ni, kita makan dulu...!” aku bangun meninggalkan Kak Siti dan dua budak kecil.

“Uit...Tasha, lapar sangat kau ek. Boleh pulak tinggal akak dengan budak-budak ni,” Kak Siti membebel.

“Ala....sorilah kak, tak sengajalah. Terlupa pulak kita berempat,” aku menggaru kepala sambil tersengih.

“Apa-apa jelah kau ni.”

“Acik Tasha, kita pergi makan KFC nak tak?” soal Aiman.

“Aiman nak makan apa?”

“Aiman nak makan ‘ayam goyeng’” sekali Aiman tiru Ipin cakaplah pulak.

“Ikram pulak nak makan apa?” soal Kak Siti pada anaknya.

“Adik nak makan sama macam Aiman,” balas Ikram sambil tersenyum manja.

“Ok, boleh je. Tasha...jangan lupa tau cerita fasal Fasha dekat akak...” pesan Kak Siti lagi. Ingatkan dah lupa tadi....
6
Komen

Buruk 14


“Hai sayang....” Fasha membuka pintu kereta Badrul dengan gopoh.

“Cepat you keluar, I baru je nak hon tadi.”

“Biasalah, I tak suka buat orang lain tertunggu-tunggu,” ujar Fasha sambil membetulkan uraian rambutnya.

“I harap you tak ki....” belum sempat Badrul menghabiskan kata-katanya, dia dikejutkan dengan jeritan Fasha.

“Bad...Bad...kenapa pandangan mata I gelap ni?” soal Fasha dengan muka sememeh. Dia memegang matanya dan terpegang tangan kecil yang menutup matanya. Fasha dengan kasarnya merentap tangan kecil itu.

“Bad...apa ni?” tinggi suara Fasha menyoal Badrul. Aiman dibelakang terkekek-kekek menahan ketawa apabila dapat mengenakan Fasha.

“Nilah yang I nak bagitahu tadi, tu Aiman. Anak kakak I.”

“Hai...acik..” sapa Aiman.

“Acik...eeuuuwwww...tak glamer lansung. Panggil Auntie Fasha ok,” ujar Fasha dengan penuh berlagak.

“You ni, dengan budak pun nak berkira ke?” soal Badrul sinis.

“Eh...acik tu kekampungan tau. Dahlah, malas I gaduh pasal benda kecik ni,” Fasha merengus kasar. Terbang segala moodnya yang ceria tadi.

“Aiman, say sorry to Auntie Fasha,” sengaja ditekan perkataan auntie.

“’Cowy’ auntie,” pinta Aiman dalam pelatnya.

“Hemmm...” balas Fasha kasar.


“Bad....” Fasha memanggil Badrul yang sibuk melayan kerenah Aiman.

“Yup...”

“You asyik layan Aiman je. You ajak I keluar ni untuk teman you atau I teman you?!” keras sekali suara Fasha kali ni, lebih keras dari sebelum ni. Badrul tergamam, berbeza benar Fasha dulu dan yang berdiri dihadapannya sekarang ni.

“Ok, I mintak maaf. Lain kali kita keluar, I tak bawak Aiman dah,” Badrul cuba memujuk Fasha.

“Promise?”

“Not sure,” Badrul mengangkat kedua bahunya. Fasha menarik muncung sedepa. Asyik merajuk mengalahkan Aiman yang masih kecil je.

“Pak Ngah..Pak Ngah..” Aiman menarik tangan Badrul sambil tangan kirinya menunjukkan ke arah dua orang wanita dan seorang budak lelaki kecil yang berjalan bersama-sama setentang dengan tempat mereka berdiri.



“Tasha, kuat lagi tak nak jalan ni?” soal Kak Siti sambil memerhati diriku.

“Akak ni, orang kuat lagilah. Tengok kakilah kak,” aku ketawa sambil menayangkan kaki yang bersalut seluar jeans pada Kak Siti.

“Buat apa kau tunjuk kaki kau tu? Tak cantik pun, kurus je akak tengok,” balas Kak Siti bersahaja.

“Akak ni....kutuk orang pulak. Ikram...boleh jalan lagi tak ni?” soalku pada Ikram.

“Boleh jalan lagi sebab ibu kata kalau kita minum Milo dengan makan biskut Tiger, hari-hari kita kuat,” balas Ikram dengan petah.

“Pandai ibu dia bagi makan dengan minum ek...”

“Tu perli ke puji tu?”

“Terpulanglah pada akak nak tafsir. Tapi yang betulnya oang puji akaklah. Takkanlah nak kutuk akak pulak,” aku tersengih menayangkan gigi.

“Tasha, akak sakit perutlah pulak. Ada rasa macam nak melaburlah pulak. Kau jaga Ikram ni jap ek,” Kak Siti mengusap perutnya. Barang ditangannya beralih ketanganku kini.

“Akak orang tunggu kat situ dengan Ikram, apa-apa call orang tau,” pesanku.

“Yelah. Adik duduk dengan acik Tasha jap. Ibu nak pergi tandas jap,” sempat Kak Siti berkata pada Ikram.

“Akak pergilah cepat. Kang berterabur lak,” aku tersengih memandang Kak Siti.



“Aiman tunjuk apa tu? Pak Ngah tak nampak siapa-siapa pun yang kita kenal,” Badrul menarik tangan kecil Aiman menuruti langkahnya.

“Aiman nampak....”

“Bad dear....jomlah teman I masuk sana jap,” Fasha merengek manja. Fasha menarik lengan Badrul hingga membuatkan Aiman mencebik bibir kecilnya. Benci melihat kerenah Fasha yang mengalahkan dirinya.



“Acik, ibu mana?” soal Ikram padaku.

“Ibu pergi tandas, kejap lagi dia datanglah dekat kita. Ikram lapar ke? Ke nak aiskrim?” soal aku risau kalau Ikram bertanya tentang Kak Siti yang lama ketandas dari tadi.

“Ikram nak aiskrim coklatlah acik...” lambat-lambat dia berkata. Malu agaknya, yelah baru pertama kali jumpa. Kalau Aiman tak terlayan celoteh dia. Hai...tiba-tiba teringat dekat dia pulak.

“Acik, tu ibu datang,” Ikram bangun dan berlari menerpa ke arah Kak Siti.

“Ish...dik, kenapa lari-lari ni. Jatuh nanti, nakal tak tadi?” Ikram menggelengkan kepala.

“Bagus anak ibu,” Kak Siti mengusap manja kepala Ikram.

“Kak Siti, baru ingat nak mesej akak tadi. Kitaorang ingat nak pergi beli aiskrim tadi,” ujarku sambil tersenyum.

“Boleh jugak tu, akak pun dah lama tak makan aiskrim.”

“Akak pun teringin jugak ke?”

“Mestilah, takkan anak je. Mak dia pun teringin jugak,” lantas kami ketawa bersama-sama.



“Aiman, tunggu Pak Ngah kat sini, jangan pergi mana-mana tau,” pesan Badrul berkali-kali. Kalau tak mengenangkan Fasha, tak ingin dia nak tinggalkan Aiman dekat situ wlau sekejap. Matanya melekat pada Aiman sehingga Fasha panggil pun dia tidak sedar.

“Bad...you ni...cuba layan I sorang sekejap je Bad, sekejap..boleh?” soal Fasha dengan jegilan matanya yang besar.

“Ok...ok...cepat sikit boleh tak? I risau tau tinggalkan dia sorang kat luar tu.”

“Ok, I cuba untuk cepatlah ni,” balas Fasha dingin. Badrul memandang keluar sekejap-sekejap.

“I dah selesai, I pergi bayar dulu benda ni. Pergilah ambik balik ‘intan payung’ you tu,” Fasha segera ke kaunter meninggalkan Badrul. Badrul memanjangkan langkah kaki ke tempat Aiman ditinggalkan.

“Aiman....”

“Bad....” Fasha terhenti di belakang Badrul.

“Kenapa ni?” soal Fasha.

“Aiman hilang....” Badrul terasa seperti hendak menangis sekarang ni.
1
Komen

Buruk 13


“Bad....you buat apa tu?” soal Fasha sebaik saja dia menekap handphone ditelinga.

“Assalammualaikum, Fasha.”

“Waalaikumsalam, Bad.....you buat apa tu?” soal Fasha sekali lagi.

“I baru nak masuk tidur ni.”

“Awalnya you masuk tidur....jom keluar nak?”

“Fasha, you tahu tak sekarang pukul berapa?” Badrul mengerling ke arah jam dinding.

“Awal lagilah, baru pukul 11.30 malam.”

“Fasha, I kerjalah esok. Kita keluar hujung minggu nilah ek,” Badrul mengatup mulutnya menahan kuapan. Matanya terasa begitu berat sekali, namun dia terpaksalah dia menahan rasa kantuknya memandangkan Fasha tengah bergayut dengannya sekarang ni.

“Fasha, I ngantuk sangat ni. Esok I telefon you balik,” terdengar suara Fasha membebel sebelum meletakkan telefon. Badrul yang sedari mengantuk terus terlena dibuai mimpi.



“Assalammualaikum, Fasha.”

“Waalaikumsalam, you nak apa telefon I pagi-pagi ni? I tengah sedap tidur ni,” Fasha mengenyeh matanya, tangannya mencapai jam loceng dimeja sebelah.

‘Baru pukul 8, kacau betullah dia ni,’ cemuh Fasha.
“Sorilah I ganggu tidur you, takpelah nanti I call balik.”

“Eh..eh...nantilah dulu.”

“Ingatkan you marah I lagi pasal semalam. Sori dear...” ujar Badrul seolah-olah Fasha berada didepannya sekarang.

“I tak marah pun..” lambat Fasha bercakap.

“Hujung minggu ni kita keluar nak?” soal Badrul semangat.

“Minggu ni, boleh jugak,” balas Fasha laju. Fikirannya mula menerawang memikirkan baju apa yang nak dipakainya nanti.

“Ok...macam tu kita jumpa pukul 11, I ambik you kat rumah nanti.”

“Ok, see you. Sayang you selalu...” Fasha tersenyum gembira.


“Kak Siti, jadi tak keluar Mid Valley minggu ni?” soalku pada Kak Siti yang sibuk memicit jerawat dipipi.

“Pecah pun jerawat ni,” Kak Siti tersengih kemenangan berjaya pecahkan jerawatnya.

“Apa kau tanya tadi, Tasha?” betullah Kak Siti ni, buat perabih air liur aku je tanya tadi.

“Jadi tak program kita nak ke Mid nanti?” ulangku sekali lagi.

“Suami akak bagi je, cuma kena bawak sekali budak-budak tu. Tasha tak kisah ke kalau akak bawak anak-anak akak?” soal Kak Siti.

“Akak ni, orang tak kisahlah kak. Ada budak-budak lagi best, lagipun anak akak tu dah berlari pun. Jangan risaulah kak, orang boleh jaga anak-anak akak tu,” kataku menyedapkan hatinya. Aku memang suka budak-budak pun, lagipun aku ni anak yatim piatu. Tak pernah merasa kasih sayang mak bapak macam orang lain. Mujurlah ada Nora dan Zarina yang sudi berkongsi kasih sayang dengan aku.

“Kalau kau dah kata macam tu, jadi jelah plan kita nanti. Tapi...kalau tak jadi jangan marah tau. Akak takut tiba-tiba pulak suami akak tu ajak kemana-mana. Program dia tu spontan je, on the spot kena ikut cakap dia. Kang tak ikut, hangin satu badan pulak,” ujar Kak Siti. Aku hanya menganggukkan kepala tanda faham.



Hari minggu.....

“Hai, hensem nampak anak umi ni. Nak kemana ni?” Badrul yang tengah berlari anak turun tangga terkejut dengan teguran uminya.

“Bad nak pergi jumpa kawan jap umi. Umi nak kirim apa-apa tak?” soal Badrul bersahaja.

“Kejap, umi pergi tengok apa yang kurang kat dapur tu. Jangan pergi dulu,” pesan uminya.

“Yelah, cepat sikit umi.”

“Pak Ngah! Nak ‘itut’.............” Aiman menerpa ke arah Badrul yang sedang berdiri menghadap luar.

“Hah...Aiman nak ikut sekali ke?” soal Badrul yang masih terkejut.Sangkanya Aiman masih tidur didalam bilik.
“Bawak jelah Aiman tu, tak salah pun. Kang muncung sedepa pulak budak tu,” sampuk Along yang tiba-tiba terpacul mengendong Asyraf. Umi dibelakang kelihatan tersengih-sengih. Mesti dah rancang apa-apa ni tadi.

“Aiman tak payah pergilah, petang ni kita keluar jalan-jalan kat Giant ok?” Badrul memujuk Aiman yang masih erat memegang kakinya.

“Ala....Aiman nak ‘itut’ jugak...” Aiman membentak, membuatkan Badrul serba salah.

“Bad, bawak jelah Aiman ni,” kalau uminya dah mengarah nampaknya kenalah ikut. Kang kecik hati pulak nanti, dia tak mahu jadi anak derhaka.

“Yelah....tapi Aiman tak siap lagi. Macam mana nak pergi macam ni?” soal Badrul sambil mencubit pipi mongel Aiman.

“Ala bukan payah pun nak siapkan Aiman ni, bagi umi siapkan 5 minit untuk siapkan Aiman. Mari Aiman, ikut nenek,” Aiman berlari mendapatkan neneknya.


“Pak Ngah! Tengok ni, Aiman dah ‘semat’ macam Pak Ngah,” Aiman memusing-musingkan badannya ibarat model memperagakan pakaian. Badrul yang tengah leka mengagah Asyraf terhenti sebentar melihat keletah Aiman.

“Alamak, ‘semat’ betullah Aiman ni. Kalah Pak Ngah, dah ready nak pergi tak ni?” soal Badrul pada Aiman.

“Dah.......” balas Aiman nyaring.

“Bad, elok-elok sikit bawak anak Along tu. Jangan nak bawak kereta laju-laju,” pesan Along sebelum mereka keluar.

“Insyaallah kak, jangan risau. Pandailah saya jaga Aiman ni. Salam ibu dulu Aiman,” arah Badrul pada anak buahnya. Aiman menyalami tangan ibu serta neneknya.

“Umi, Bad pergi dulu,” Badrul menyalami tangan uminya serta Along yang masih terpacak disebelah umi mereka.

“Bawak kereta elok-elok,” pesan uminya sekali lagi.



“Tasha, sorilah...akak lambat.”

“Takpe kak, janji jadi perginya kita ni. Mana Lokman? Akak tak bawak dia sekali ke?” soalku.

“Lokman ikut suami akak pergi Rawang. Akak bawak si adik jelah ni, takdelah nakal sangat nanti,” ujar Kak Siti. Aku yang geram tengok budak ni apa lagi, cubit lembut pipi Ikram, anak Kak Siti yang bongsu ni. Baik je aku tengok dia, tersenyum je dari tadi. Senyum pun senyum malu-malu kucing.

“Salam tangan acik dik,” aku menghulurkan tangan pada Ikram, dia menyambutnya dan mencium tanganku. Alahai..sweetnya.

“Tasha, kau tak kisah ke nak shopping dengan akak ni?”

“Akak ni, kan orang dah kata hari tu. Orang tak kisahlah kak, lagipun orang memang suka shopping dengan akak.”

“Macam-macamlah kau ni Tasha,” balas Kak Siti.