SeLaMaT DaTaNg ke BLog ButTerFly_GurL87

Buruk 18


“Apa yang bising sangat tadi? Macam nak runtuh rumah ni dibuatnya,” umi menyoal Badrul yang masih lagi tidak lekang dengan ketawa. Suka benar dia melayan keletah Aiman yang nakal.

“Aiman, turun elok-elok, jatuh nanti tu,” sempat papanya berpesan. Aiman hanya tersengih dan memperlahankan langkah kakinya. Mereka mengambil tempat masing-masing.

“Bad, esok sibuk tak?” soal Along yang sedang menyenduk nasi ke dalam pinggan Abang Long.

“Rasanya tak kot, kenapa?”

“Esok, Along cadang nak bawak umi pergi rumah calon bini kau,” ujar Along selamba hingga mampu membuatkan Badrul tersedak air oren yang baru dihirup seteguk dua.

“Aik, baru sebt dah tersedak ke Bad?” usik Abang Long.

“Err...Asyaf mana Along? Dia tak makan sekali ke?” Badrul mengalih topik. Kepalanya sengaja ditinjau-tinjau melihat sekeliling seolah-olah mencari kelibat Asyraf.

“Bad, kau ni demam ke apa?” balas Along.

“Asal lak Bad demam? Bad ok je ni.”

“Ok kau kata? Kau ingat Asyraf tu besar Aiman ke dah boleh makan nasi?” Badrul termalu sendiri, perlahan suapan nasi masuk ke dalam mulutnya.

“Hai Bad, dah tak sabar nak kahwin ke? Baru sebut nak pergi rumah calon bini dah tanya soalan pelik-pelik,” sela umi yang sedari tadi mendiamkan diri memerhatikan tingkah laku anak menantu.

“Yelah umi, betullah tu. Baik umi kahwinkan Bad ni cepat-cepat,” tambah Abang Long. Aiman hanya memandang mereka, pelik dengan perbualan yang dibualkan oleh mereka.

“Dah...dah...makan dulu. Karang kita sambung balik sembangnya. Kang kenyang dengan bercakap je,” umi mematikan celoteh. Mereka semua terdiam dan mengisi perut kembali.



“Wei, cuba kau tengok minah senget sorang tu. Asyik tersengih je dari tadi,” Zarina mencuit Nora.

“Budak ni bukan betul, kalau dibiarkan entah sampai ke mana pulak dia ni. Kejap ek, aku nak kembalikan dia ke alam nyata,” Nora tersenyum penuh jahat sambil membuat isyarat tunggu.

“Tasha, lipas kat bahu kau!” jerit Nora di sebelah telinga aku. Aku yang masih diulit angan tidak menghiraukan jeritannya malah semakin hanyut dibawak arus angan. Nora memandang Zarina, Zarina mengangkat bahu tanda tak tahu.

Selalunya aku akan menjerit atau menari tango sebaik saja terpandang binatang yang amat aku alergik baik hidup atau pun mati. Nora mati akal, dia membuat isyarat pada Zarina supaya memikirkan jalan untuk mengejutkan aku. Kini giliran Zarina pulak tiba, dia tersenyum sampai ke telinga, dengan perlahan-lahan dia melangkah menuju ke arah aku.

“Tasha.....!!!!!!!!Bom nak meletup....!!!!!!!!” nyaring sekali suara Zarina melekat kat gegendang telinga aku hingga mampu mencairkan taik telinga. Aku tersentak dan dengan spontannya, aku terus bangun dan berlari menuju ke bawah meja makan. Nora dan Zarina yang sedari tadi memerhatikan pergerakanku terus ketawa mengekek sekuat hati. Aku jugak yang terpinga-pinga tengok dorang ketawa.

“Eh..korang, bom nak meletuplah. Cepatlah menyorok bawah meja macam aku ni.”

“Banyaklah kau punya menyorok, dari tadi berangan tak ingat dunia. Tulah jadinya, geli usus perut aku ketawakan kau,” dorang sambung ketawakan aku lagi. Aku yang baru dapat tangkap dengan hal sebenar terus keluar dari bawah meja. Rasa geram berbuku dalam hati, siaplah korang. Ada ubi ada batas, time ni jugak aku balas.

“Serang........!!!!!!!” aku mencapai bulu ayam yang kebetulan ada tersangkut cantik kat dinding dan melangkah mengejar dorang berdua. Tak fasal-fasal dah jadi macam budak-budak.

“Tasha, rileklah...ooiii...rileklah..sakitlah...” tulah kata-kata yang keluar dari mulut dorang berdua. Padahal bukan aku pukul dorang kuat sangat pun, saja nak bagi gempak je.

“Tasha....!!!Tu, belakang kau...” Nora menunding ke arah belakang aku. Aku buat tak tahu, macamlah aku tak kenal perangai dia yang suka menyakat aku tu.

“Eeeiiii..Tasha..ada benda terbang belakang kau tu, baik kau pusing belakang tengok...” Zarina membuat mimik muka takut.

“Kali ni kitaorang tak main-main, cuba kau paling tengok belakang. Benda tu dah hampir dengan kau, baik kau baca apa-apa ayat,” tambah Nora sekali gus meyakinkan aku ada sesuatu yang menakutkan dibelakangku.

“Korang, janganlh main-main,” bulu roma aku kian menegak, perlahan-lahan aku memusingkan kepala ke belakang.
“Arrghhhhh......!!!!!!!” jeritanku kali ni ditambah dengan budak berdua ni, bakal mengegarkan rumah malah mampu meruntuhkan.




“Pak Ngah, bukaklah ‘cite’ katon. Aiman nak tengok ni,” Aiman meminta Badrul menukar siaran. Badrul membatukan diri, saja mengusik Aiman.

“Pak Ngah..!!!!” nyaring suara kecil itu menjerit. Badrul mengusap telinganya yang terasa perit.

“Bad, apa yang digaduhkan dengan Aiman tu? Macam budak-budak jelah Bad ni,” sampuk umi yang muncul tiba-tiba dengan semangkuk kerepek pisang bersira.

“Saja usik Aiman je umi, sekali dia jeritlah pulak. Kerepek je ke umi? Airnya tak ada ke?”

“Kejap lagi sampailah tu, Along tengah bancuh, Shidi, meh makan sekali,” umi memanggil Abang Long yang sedang sibuk mengemas data di dalam laptopnya.

“Ok, lagi sikit umi,” balas Abang Long segera.

“Bad, esok jagakan Aiman boleh?” Badrul berhenti mengunyah. Matanya menatap wajah umi yang putih berseri.

“Jaga Aiman?”

“Yelah, jaga Aiman. Esokkan umi nak pergi rumah Mak Lang, Aiman tu bukan nak ikut kalau takde Bad,” Badrul menepuk dahinya. Baru ingat, Mak Lang ada buat doa selamat untuk Milah, dengarnya sepupu dia dapat sambung belajar kat UIA.
“Aiman, esok ikut ibu pergi rumah Nek Lang boleh?” Badrul menduga Aiman. Aiman mengerut dahinya, dia menatap tajam muka Badrul.

“Tak nak! Aiman nak ‘itut’ Pak Ngah pergi ‘opfis’.”

“Aiman nak buat apa pergi ofis? Bukan boleh buat apa pun, nanti Aiman bosan ikut Pak Ngah.”

“Tak bosan, sebab boleh main kapal terbang Aiman,” balas Aiman siap dengan gaya kapal terbang berlepas lagi.

“Pandailah Aiman ni, nanti jangan nakal-nakal duduk dengan Pak Ngah,” pesan ibunya yang baru tiba dengan sedulang air.

“Along, berapa lama pergi?”

“Tak lama pun, 2 hari je kot.”

“Kenapalah Mak Lang suka buat time orang kerja. Abang Long tak pergi sekali ke?” soal Badrul. Abang iparnya sibuk menyimpan laptop ke dalam beg.

“Abang kebetulan ada kerja dekat sana. Makanya, sambil menyelam minum airlah. Pagi kat tempat kerja, malam pergi rumah Mak Lang. Kenapa? Nak suruh abang risik budak Milah tu ke?” usik Abang Long.

“Ish...ke situ pulak Abang Long ni. Bad dah ada...” kata-kata Badrul terhenti apabila menyedari dia hampir-hampir terlepas kata.

“Bad dah ada apa ni? Cuba bagitahu umi...” lembut uminya menyoal.

“Tak ada apa, Bad dah ada...”
“Pak Ngah dah ada ‘gelfren’, nama dia...” Badrul segera menekup mulut Aiman. Mereka bertiga memandang gelagat keduanya yang beria-ia ‘wrestling’.

“Bad.... siapa nama ‘dia’? Bila nak kenalkan dengan umi?” soal uminya bertalu-talu, cuba untuk mngorek rahsia anak terunanya.

“Mengantuklah pulak, kami naik dululah ya...selamat malam semua. Assalammualaikum,” Badrul segera mendukung Aiman dan dibawa lari ke dalam bilik tidurnya.



Aku menekup mukaku dengan tangan, padahal tak nampak apa pun lagi. Sungguh, memang aku ni penakut orangnya. Penat sudah menjerit dengan budak berdua tu tadi, perit pulak rasa tekak ni. Aku membuka sikit ruang untuk melihat benda apa yang dikatakan tadi.

“Tasha...kat tangan kau, nak aku ambikkan ridsect ke?” soal Nora.

“Apa benda?” terasa seperti ada sesuatu yang menjalar kejari jemariku. Apa lagi, jerit sakanlah balik. Badan aku yang seram sejuk tadi bertukar menjadi seram panas bercampur kegelian. Spontan je tanganku menepis dengan menghayun tangan ke depan dan...

Pap! Alamak...terkena tepat pulak kat muka Zarina yang duduk melopong dari tadi. Tak tahulah minah tu nak menangis ke ketawa. Nora pulak sibuk memegang ridsect dan dihalakan tepat ke arah muka Zarina.

“Woi....muka aku!” Zarina menepis lipas yang berada di mukanya. Berlakulah adegan kejar-mengejar dengan binatang tu. Habis bersepah rumah ni jangan cakaplah, tapi yang tak bestnya, kenapa binatang tu asyik attack aku je. Tak cukup ruang aku berlari, binatang tu asyik mengejar aku je sampai akhirnya aku terlanggar kerusi dan tercium dinding rumah. Lepas tu, baru tenang rumah kejap. Kepala aku ni dah ‘miung-miung’ ni. Kenapa gelap je pandangan mata aku ni? Last sekali yang aku dengar suara dorang pekik nama aku.

4 komen:

LiNa berkata...

haha...lawaknye..
sambung lagi yer..

yellow berkata...

:))..lawakla tasha ni..
dasyat betoi..sy bc smbil senyum2 jew..:p
smbg lg yer kak butterfly..

ButTerFly_GurL87 berkata...

tq Lina n Yellow...:)

..:: Amethyst Gurlz ::.. berkata...

hahahaha..
asyik glk dan senyum jerk bile sy bcer citer ni..
gud job..!!

To Use A Smiley In Your Comment, Simply Add The Characters Beside Your Choosen Smiley To The Comment: :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan