SeLaMaT DaTaNg ke BLog ButTerFly_GurL87

Buruk 20


“Adik, jangan lari situ lor...nanti jatuh baru tau,” terdengar suara Kak Mary dari luar pantry. Aku pulak baru selesai bancuh air. Elok je aku nak keluar, terasa ada tubuh kecik yang langgar kaki aku.

“Anak siapa pulak ni? Habis tumpah minuman aku,” aku mengeluh kesal.

“Sorry, tak sengaja,” pinta suara kecil.

“Takpe, sikit je ni...Eh! Aiman,” aku separuh terkejut melihatnya. “Aiman buat apa kat sini? Pak Ngah mana?” soalku pada Aiman yang masih terkaku keras didepanku.

“Pak Ngah ada kat dalam bilik tu,” Aiman menunjukkan jari telunjuknya ke bilik mesyuarat.

“Ooo..Pak Ngah ada meeting. Aiman kenapa lari-lari kat sini? Kalau jatuh nanti baru tau.”

“Alah, kalau jatuh pun takpe. Ibu kata Aiman kuat sebab selalu minum Milo,” ujarnya.

“Pandainya dia, Aiman nak Milo? Acik buatkan, nak?”

“Nak, nak...Aiman nak Milo panas tau.”

“Ok. Tunggu kejap, acik buatkan satu untuk Aiman,” aku segera kembali ke dalam dan membancuh minuman lain. Selesai membancuh aku membwa Aiman ke tempatku.

“Kak Siti, ni airnya dah sampai,” aku menghulurkan cawan padanya.

“Eh! Aiman pun ada, macam mana boleh sampai sini?” soal Kak Siti kepelikan.
“Entahlah kak, tadi elok orang nak ke sini, tiba-tiba terserempak dengan dia. Bos pulak ada meeting.”

“Aiman buat apa kat sini?” soal Kak Siti pada Aiman.

“Nenek, ibu dengan papa pergi rumah Nek Lang. Jadi, Aiman tinggal dengan Pak Ngah jelah. Pastukan, ada ‘cowang’ auntie kat luar bilik Pak Ngah tu asyik marah-marah je kat Aiman,” adu Aiman. Aku dengan Kak Siti dah berkerut-kerut dahi dengar kata-kata Aiman. Mesti Aiman bercerita pasal singa lapar tu, siapa lagi kalau bukan Sherry.

“Kalau macam tu, Aiman duduk kat sini dulu dengan acik, karang Pak Ngah dah habis meeting baru Aiman masuk bilik dia balik ok?” cadang Kak Siti. Aiman hanya menganggukkan kepalanya sambil tersenyum.

“Dah, minumlah dulu airnya. Kang sejuk pulak,” aku menyampuk sekejap.



“Aiman, Pak Ngah dah habis meeting. Jom turun ke kafe.”

“Aiman,” Badrul memanggil sekali lagi nama Aiman. Senyap.

“Aiman?” Badrul kini gabra apabila melihat hanya mainan kesayangan anak sedaranya yang tinggal. Dia mula panik, kakinya dihayun melangkah ke segenap ruang ofisnya. Hampa, tiada nampak tubuh kecil Aiman. Dia segera memulas tombol pintu dan dengan tergesa-gesa ke tempat Sherry yang sedang khusyuk menilik jerawat yang baru tumbuh dipipi kanannya.

“Sherry! Awak nampak tak Aiman ke mana?” Sherry yang terkejut dengan sergahan yang tak diduga oleh Badrul dengan tak sengajanya telah terpelantingkan cermin tiliknya tepat mengenaik muka Badrul.

“Bos, sorry...sorry bos..saya tak sengaja,” Sherry bangun dan mendapatkan Badrul yang tak kisah dengan perbuatannya tadi.

“Takpe...takpe...yang penting sekarang ni ialah AIMAN! Mana dia sekarang ni?” soal Badrul tanpa menghiraukan kesakitan yang sebenarnya dirasai olehnya.

“Bukan dia ada kat dalam ke bos?”

“Awa ni betullah. Sayakan dari dalam, kalau dia ada kat dalam tu, takdelah saya tanya awak sekarang ni. Sudah! Tolong saya cari dia sekarang ni dengan kadar SEGERA!”

“Baik bos.”



“Aiman, Aiman suka tak kalau Acik Tasha jadi Mak Ngah Aiman?”

“Akak, apa tanya macam tu kat Aiman,” aku menjeling Kak Siti dengan perasaan geram.

“Aiman suka ‘cangat’ kalau Acik Tasha jadi Mak Ngah Aiman. Nanti boleh buatkan Aiman milo hari-hari.”

“Dengar tu Tasha apa Aiman kata,” Kak Siti menjongketkan kedua keningnya.

“Aiman!” jeritan dari Badrul membuatkan kami terkejut.

“Pak Ngah!” Aiman berlari mendapatkan Badrul.

“Macam mana Aiman boleh sampai ke sini? Kan Pak Ngah dah pesan tadi jangan kemana-mana.”

“Sorry...Aiman tak sengaja. Pak Ngah janganlah marah, nanti tak ‘encem’” spontan terpacul dari mulut Aiman membuatkan Badrul hilang rasa paniknya.

“Dah, jom masuk bilik Pak Ngah balik. Kita main kapal terbang,” ujar Badrul.

“Yea...yea...kita main dengan Acik Tasha boleh?”

“Mana boleh, Acik Tashakan ada kerja nak buat tu. Lain kali kita main sama-sama ok?”

“Ok,” balas Aiman lemah.

“Takpe, auntie boleh temankan Aiman main kalau Aiman nak,” Sherry menyampuk tiba-tiba.

“Tak nak,” dengan gaya spontan dia menjelirkan lidahnya pada Sherry.

“Aiman! Tak baik buat macam tu,” tegur Badrul dengan sedikit nada marah.

“Apa-apa pun, terima kasih jaga Aiman tadi. Sorrylah kalau dia ada mengganggu kerja kamu berdua,” ujar Badrul pada aku dan Kak Siti.

“Perkara kecik je tu. Kami pun nak sambung buat kerja ni,” balas Kak Siti.

“Ok, kami masuk dulu,” pinta Badrul sambil memimpin tangan Aiman menuju ke biliknya diekori oleh Sherry dengan gaya kambing pulang ke kandang.



“Aiman, nasib baik jumpa tau. Buat Pak Ngah risau je tadi. Lain kali jangan buat macam ni tau.”

“Pak Ngah, Aiman bosan tadi duduk ‘cowang’ dalam bilik. Dah tu, auntie tu asyik marah-marah je. Tak suka dengan dia,” ujar Aiman seraya memeluk tubuhnya. Bibir kecilnya dicemikkan tanda benci.

“Ye ke? Takpelah, dia memang macam tu,” balas Badrul selamba.

“Pak Ngah...”

“Yup.”

“Aiman sukalah dengan Acik Tasha tu. Dia baik...Aiman suka ‘cangat’ kalau dia jadi Mak Ngah Aiman,” spontan kata-kata itu meluncur laju dari mulut Aiman. Badrul yang baru meneguk sedikit air mineral dari gelas tiba-tiba terbelahak dengan tidak sengaja.

“Pak Ngah ok ke?” soal Aiman sambil menepuk-nepuk belakang Badrul.

“Pak Ngah ok. Kenapa Aiman suka sangat dengan Acik Tasha tu?”

“Aiman sukalah,” kemudiannya Aiman terus melayan kapal terbangnya dan tidak mempedulikan Badrul yang sedang seronok membebel seorang diri.

4 komen:

Didi Sakura berkata...

nk lagi..
smbung cpt2 ye :x

LiNa berkata...

hehehe..sweet sgt aiman tue..
sambung lagi yer..

ButTerFly_GurL87 berkata...

orait...;)

Tanpa Nama berkata...

:x

To Use A Smiley In Your Comment, Simply Add The Characters Beside Your Choosen Smiley To The Comment: :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan