SeLaMaT DaTaNg ke BLog ButTerFly_GurL87

Buruk 6

"Tasha, kau kenapa? Dari tadi asyik mengeluh je ni?" soal Kak Siti yang duduk bersebelahan dengan tempatku.

"Takde apa-apa kak, bosan je. Dapat tidur bagus jugak ni kak." Balas aku sambil mengatup mulutnya menahan kantuk.

"Tidur jelah kerja kau. Ni, daripada kau tidur baik kau buat kerja ni cepat. Tarikh nak dihantar pun dah dekat. Kang membebel pulak pak cik tua tu." Ujar Kak Siti sambil menjuihkan mulut pada ketua kami.

"Kerja saya dah habislah kak. Tu yang jadi macamni."

"Macam tu, baik kau tolong akak ni hah..banyak lagi ni kerja tak settle lagi. Boleh tak Tasha?"

"Boleh je kak, macam tak biasa saya tolong akak." Aku tersenyum sambil membetulkan kedudukan cermin mataku yang sedikit senget.

"Nah, ni lagi sikit je kena key in datanya."

"Ok, nanti dah siap, saya bagi akak balik."

"Baik. Thank you dear." Ucap Kak Siti.



"Tasha, awak tak lunch ke? Jom ikut saya. Kita lunch sekali, lagipun awak boleh teman saya jumpa client sekali." Sapa suara bos aku.

"Bos, biar betul? Sherry mana?"

"Sherry biarkan je dia. Pemalas je nak buat kerja. Bukan macam awak. Jomlah cepat, nanti lari pulak client kita." Desak bos aku lagi. Membuatkan aku sedikit kalut.


"Bos, saya rasa, saya tertinggal something kat mejalah. Handbag saya."

"Pelupanya awak. Takpe, saya tunggu kat kereta. Pergi ambik cepat." Arah bosku. Aku menaiki lif balik ke ofis semula.

"Tasha....!!!!" terdengar suara sumbang yang cukup lantang dari jauh. Siapa lagi kalau bukan Sherry. Apalah yang dia nak, tak tau ke aku nak cepat ni.

"Boleh tak, kalau kau tak jerit-jerit macam tarzan?" selamba aku memarahinya.

"Kau nak ambik tempat aku ye? Berani kau nak rampas tempat aku. Langkah mayat aku dulu." Jangan kata mayat kau aku langkah, aku pijak-pijak je bagi lunyai. Aku membuka langkah gaya orang nak bertomoi.

"Marilah kalau berani. Masuk...masuk cepat." Aku mencabar si Sherry yang perasan bagus.

"Berani kau cabar aku ye. Siap kau." Sherry membuka kuda-kuda. Tiba-tiba terasa gelap pandanganku. Kenapa pulak ni?



"Tasha....bangunlah. Bos datang." Terdengar suara Kak Siti mengejutku. Badanku digoyang dengan kencang. Aku membuka sedikit kelopak mataku.

"Ehem...Tasha, awak ok ke?" soal suara yang tidak asing lagi. Terus lebar biji mata aku terkejut mendengar suara bos menyapa lembut gegendang telingaku.

"Saya ok bos. Cuma sikit je...pening kepala." Tak pasal-pasal aku bohong sunat. Kak Siti turut menyokong aku dengan menganggukkan kepalanya seperti orang joget tarian India.

"Ok...takpe. Awak boleh rehat dulu." Balasnya dan tersenyum padaku.



"Tasha, buat air untuk bos. Aku baru asah kuku tadi. Kang rosak pulak kuku aku, lagipun coffee lady kita tak datang hari ni. Jadi kau jelah yang layak ganti dia." Kata Sherry dengan mka berlagaknya.

"Baik, cik Sherry." Aku bergerak malas ke pantry. Kacau betul minah ni. Sekeh kang.

"Nah, cik Sherry." Aku menyua secawan nescafe berserta piring pada Sherry yang tengah duduk menyilang kakinya.

"Hem..." jawabnya sepatah. Tak reti nak berterima kasih langsung dia ni.



"Tasha, jom balik. Dari tadi asyik termenung je." Ajak Kak Siti padaku.

"Hem...jomlah kak..." jawabku malas.

"Balik dengan akak sekalilah. Akak drive kereta sendiri hari ni. Kesian dekat kau tu, hari-hari naik bas je."

"Nak jimat duit kak. Kalau gaji saya macam bos ke atau si Minah senget tu takpe jugak kak. Boleh saya beli kereta sebiji." Aku ketawa bila terberangan yang aku dapat beli sebiji kereta.

"Dahlah kau tu. Jangan nak berangan je. Gaji kau tu cukup je nak beli kereta. Saja dia jelah tu." Bidas Kak Siti yang paham dengan perangai aku yang penjimat orangnya plus dengan sedikit kedeng (kedekut).

"Tau-tau je akak ni." Balas aku sambil ketawa.

"Cantiknya kereta akak." Spontan terpacul keluar ayat itu dari mulutku. Mana tak cantiknya, terhidang sebuah kereta kancil yang sudah diubah kalernya dari putih menjadi putih bertompok macam kucing bertompok.

"Kau jangan nak kutuk-kutuk kereta akak pulak tau. Akak takde masalah nak basuh, tambah lagi kereta ni abang akak selalu bawak masuk dalam hutan. Jadilah macamni, macam badan cheetah." Kak Siti ketawa, aku pun join sekaki ketawa dengannya. Macam-macam ragam family Kak Siti ni.

1 komen:

keSENGALan teserlah.. berkata...

haha...
lawak cite nieh..
tp tataw ble mse dye berangan, n ble mse lak dye dlm dunia reality..huhu..
besh2..smbung2..

To Use A Smiley In Your Comment, Simply Add The Characters Beside Your Choosen Smiley To The Comment: :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan