SeLaMaT DaTaNg ke BLog ButTerFly_GurL87

Buruk 14


“Hai sayang....” Fasha membuka pintu kereta Badrul dengan gopoh.

“Cepat you keluar, I baru je nak hon tadi.”

“Biasalah, I tak suka buat orang lain tertunggu-tunggu,” ujar Fasha sambil membetulkan uraian rambutnya.

“I harap you tak ki....” belum sempat Badrul menghabiskan kata-katanya, dia dikejutkan dengan jeritan Fasha.

“Bad...Bad...kenapa pandangan mata I gelap ni?” soal Fasha dengan muka sememeh. Dia memegang matanya dan terpegang tangan kecil yang menutup matanya. Fasha dengan kasarnya merentap tangan kecil itu.

“Bad...apa ni?” tinggi suara Fasha menyoal Badrul. Aiman dibelakang terkekek-kekek menahan ketawa apabila dapat mengenakan Fasha.

“Nilah yang I nak bagitahu tadi, tu Aiman. Anak kakak I.”

“Hai...acik..” sapa Aiman.

“Acik...eeuuuwwww...tak glamer lansung. Panggil Auntie Fasha ok,” ujar Fasha dengan penuh berlagak.

“You ni, dengan budak pun nak berkira ke?” soal Badrul sinis.

“Eh...acik tu kekampungan tau. Dahlah, malas I gaduh pasal benda kecik ni,” Fasha merengus kasar. Terbang segala moodnya yang ceria tadi.

“Aiman, say sorry to Auntie Fasha,” sengaja ditekan perkataan auntie.

“’Cowy’ auntie,” pinta Aiman dalam pelatnya.

“Hemmm...” balas Fasha kasar.


“Bad....” Fasha memanggil Badrul yang sibuk melayan kerenah Aiman.

“Yup...”

“You asyik layan Aiman je. You ajak I keluar ni untuk teman you atau I teman you?!” keras sekali suara Fasha kali ni, lebih keras dari sebelum ni. Badrul tergamam, berbeza benar Fasha dulu dan yang berdiri dihadapannya sekarang ni.

“Ok, I mintak maaf. Lain kali kita keluar, I tak bawak Aiman dah,” Badrul cuba memujuk Fasha.

“Promise?”

“Not sure,” Badrul mengangkat kedua bahunya. Fasha menarik muncung sedepa. Asyik merajuk mengalahkan Aiman yang masih kecil je.

“Pak Ngah..Pak Ngah..” Aiman menarik tangan Badrul sambil tangan kirinya menunjukkan ke arah dua orang wanita dan seorang budak lelaki kecil yang berjalan bersama-sama setentang dengan tempat mereka berdiri.



“Tasha, kuat lagi tak nak jalan ni?” soal Kak Siti sambil memerhati diriku.

“Akak ni, orang kuat lagilah. Tengok kakilah kak,” aku ketawa sambil menayangkan kaki yang bersalut seluar jeans pada Kak Siti.

“Buat apa kau tunjuk kaki kau tu? Tak cantik pun, kurus je akak tengok,” balas Kak Siti bersahaja.

“Akak ni....kutuk orang pulak. Ikram...boleh jalan lagi tak ni?” soalku pada Ikram.

“Boleh jalan lagi sebab ibu kata kalau kita minum Milo dengan makan biskut Tiger, hari-hari kita kuat,” balas Ikram dengan petah.

“Pandai ibu dia bagi makan dengan minum ek...”

“Tu perli ke puji tu?”

“Terpulanglah pada akak nak tafsir. Tapi yang betulnya oang puji akaklah. Takkanlah nak kutuk akak pulak,” aku tersengih menayangkan gigi.

“Tasha, akak sakit perutlah pulak. Ada rasa macam nak melaburlah pulak. Kau jaga Ikram ni jap ek,” Kak Siti mengusap perutnya. Barang ditangannya beralih ketanganku kini.

“Akak orang tunggu kat situ dengan Ikram, apa-apa call orang tau,” pesanku.

“Yelah. Adik duduk dengan acik Tasha jap. Ibu nak pergi tandas jap,” sempat Kak Siti berkata pada Ikram.

“Akak pergilah cepat. Kang berterabur lak,” aku tersengih memandang Kak Siti.



“Aiman tunjuk apa tu? Pak Ngah tak nampak siapa-siapa pun yang kita kenal,” Badrul menarik tangan kecil Aiman menuruti langkahnya.

“Aiman nampak....”

“Bad dear....jomlah teman I masuk sana jap,” Fasha merengek manja. Fasha menarik lengan Badrul hingga membuatkan Aiman mencebik bibir kecilnya. Benci melihat kerenah Fasha yang mengalahkan dirinya.



“Acik, ibu mana?” soal Ikram padaku.

“Ibu pergi tandas, kejap lagi dia datanglah dekat kita. Ikram lapar ke? Ke nak aiskrim?” soal aku risau kalau Ikram bertanya tentang Kak Siti yang lama ketandas dari tadi.

“Ikram nak aiskrim coklatlah acik...” lambat-lambat dia berkata. Malu agaknya, yelah baru pertama kali jumpa. Kalau Aiman tak terlayan celoteh dia. Hai...tiba-tiba teringat dekat dia pulak.

“Acik, tu ibu datang,” Ikram bangun dan berlari menerpa ke arah Kak Siti.

“Ish...dik, kenapa lari-lari ni. Jatuh nanti, nakal tak tadi?” Ikram menggelengkan kepala.

“Bagus anak ibu,” Kak Siti mengusap manja kepala Ikram.

“Kak Siti, baru ingat nak mesej akak tadi. Kitaorang ingat nak pergi beli aiskrim tadi,” ujarku sambil tersenyum.

“Boleh jugak tu, akak pun dah lama tak makan aiskrim.”

“Akak pun teringin jugak ke?”

“Mestilah, takkan anak je. Mak dia pun teringin jugak,” lantas kami ketawa bersama-sama.



“Aiman, tunggu Pak Ngah kat sini, jangan pergi mana-mana tau,” pesan Badrul berkali-kali. Kalau tak mengenangkan Fasha, tak ingin dia nak tinggalkan Aiman dekat situ wlau sekejap. Matanya melekat pada Aiman sehingga Fasha panggil pun dia tidak sedar.

“Bad...you ni...cuba layan I sorang sekejap je Bad, sekejap..boleh?” soal Fasha dengan jegilan matanya yang besar.

“Ok...ok...cepat sikit boleh tak? I risau tau tinggalkan dia sorang kat luar tu.”

“Ok, I cuba untuk cepatlah ni,” balas Fasha dingin. Badrul memandang keluar sekejap-sekejap.

“I dah selesai, I pergi bayar dulu benda ni. Pergilah ambik balik ‘intan payung’ you tu,” Fasha segera ke kaunter meninggalkan Badrul. Badrul memanjangkan langkah kaki ke tempat Aiman ditinggalkan.

“Aiman....”

“Bad....” Fasha terhenti di belakang Badrul.

“Kenapa ni?” soal Fasha.

“Aiman hilang....” Badrul terasa seperti hendak menangis sekarang ni.

6 komen:

LiNa berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
LiNa berkata...

mesti aiman nmpak tasha kan..
ngada2 btul si fasha tue..
sambung lagi yer..

ButTerFly_GurL87 berkata...

thanks Lina...
t sy smbung g...:D

Awanama berkata...

knp x habiskan terus??
nak tau moral of de stori

Awanama berkata...

sambung la lg..
memg mengade c fasha 2,cpaat hapuskn dier..hehe..

ButTerFly_GurL87 berkata...

bek..t smbg g..
kt hpuskn fasha gne clorox..hehe..:p

To Use A Smiley In Your Comment, Simply Add The Characters Beside Your Choosen Smiley To The Comment: :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Komen