SeLaMaT DaTaNg ke BLog ButTerFly_GurL87

Buruk 8

Aku membelek novel yang tersusun dirak novel melayu berhampiran kaunter. Dah lama tak baca novel, gaji lak tak masuk lagi. Kalau tak boleh tangkap satu novel ni. Seronoklah pulak tengok sinopsis dia tadi.

Habis satu novel aku tarik dan kutatap sinopsis dia, banyak betul novel yang menarik hatiku. Namun yang lebih menarikkan tangkai hatiku ialah novel bertajuk Serasi Dihati yang dikarang oleh Nora Ismail.

“Ai..takkan tengok dan pegang je novel tu. Kalau dah berkenan beli jelah.” Aku disergah satu suara dari tepiku.


“Dari tadi saya duk perhati awak, asyik belek je novel tu. Kalau berkenan ambik jelah, saya belanja.” Tutur bosku lagi.

“Takpelah bos, saya tengok je. Tak nak beli pun.” Aku menolak lembut.

“Ish..awak ni. Jangan tolak rezeki kalau orang nak belanja. Ambik jelah, saya ikhlas nak bayarkan.” Melihat kepakuan aku disitu, dia pun menarik sendiri novel yang kubelek dari tadi dirak dan tanpa berlengah menuju ke kaunter untuk membayar.

“Terima kasih bos. Malu saya dengan bos.” Aku menolak kebelakang sedikit cermin mataku.

“Awak nak malu kenapa pulak. Awak ni alien ke?” guraunya dan membuatkan aku tertawa.

“Pandailah bos ni bergurau. Apa pun terima kasih untuk novel ni.” Aku mengangkat plastik beg yang berisi novel tadi. Dia tersenyum melihat aku.

“Itu hadiah untuk awak sebab sudi teman saya beli hadiah ni. Sebenarnya hadiah ni untuk mak saya. Maklumlah hari ibu kan tak lama je lagi. Awak tak beli apa-apa ke untuk mak awak?”

“Saya anak yatim piatu bos. Saya sebatang kara je kat dunia ni.” Sayu aku menjawab pertanyaannya.

“Maaf, saya tak tahu.”

“Takpe.Kita nak kemana lagi ni bos?” soalku.

“Entah. Awak lapar ke?”

“Tak. Bos lapar ke? Kalau lapar saya temankan bos makan je.” Ujarku dengan laju.

“Rasa kenyang lagi. Takpelah kita jalan-jalan pastu kita balik ofis.”

“Baik, bos.” Jawabku sambil tersenyum.


Kami berjalan menuju ke lif, namun tanpa disangka datang seorang perempuan yang kukira agak cantik juga orangnya ke arah kami. Orangnya tinggi lampai, pakaian daring habis tu je yang tak cantik sebab bagi aku dianya mencacatkan je kecantikan perempuan tu.

“Hai, Bad. Amboi berjalan dengan awek sampai tak nampak I yang cantik dan seksi kat sini.” Ujarnya dengan bangga. Aku melihat muka bos berubah sedikit mungkin menyampah atau terkejut dengan kedatangan perempuan tu kot.

“Hai, Lin. By the way, ni Tasha. Tasha, kenalkan ni Lin, sepupu saya.”

“Nice name, tapi tak seswai dengan orangnya.” Pedasnya kata-kata dia. Ingat dia tu lawa sangatlah tu.

“Lin, asal biadap sangat ni. Hormatlah orang sikit. Dah aku jalan dulu.” Aku terasa tanganku ditarik oleh bosku yang bengang dengan situasi tadi.

“Sorry Tasha. Dia memang macam tu. Jangan ambik hati ye.” Pintanya dengan lembut.

“Takpelah bos, saya dah biasa kena macam tu, lagi teruk dari tu pun ada.” Balasku untuk membuatkan hatinya selesa sikit. Namun hatiku jua yang tersakit.

“Kita balik ofis ye.”

“Baik bos.” Sahutku.


“Tasha, balik karang saya hantar awak.”

“Takpelah bos, saya boleh balik sendiri naik bas.” Aku menolak ajakannya. Bukan apa, pagi tadi cukuplah dengan dia menumpangkan aku.

“Takpe, saya ikhlas ni.” Gasaknya lagi.

“Kalau macam tu, baiklah.” Aku memberi kata putus. Dia tersenyum mendengar jawapanku. Mungkin dia rasa bersalah sebab tadi kot. Aku menapak ke tempat dudukku.

“Tasha, kau ke mana dengan dia hah? Kan aku dah cakap jangan dekat dengan dia lagi!” bentak Sherry depanku. Menghalang laluan betullah dia ni, dahlah mulut busuk.

“Sibuklah kau.” Aku menolak tubuhnya ke tepi. Dia tercengang dengan tindakan aku. Dia menghentak kaki tanda protes dan berlalu pergi.

“Amboi, berjalan kau ye seharian. Mana kau pergi ni, Tasha?” soal Kak Siti padaku yang baru melabuhkan punggung ke kerusi.

“Akak ni. Belum sempat duduk lagi dah sembur soalan. Tadi teman bos pergi jumpa client pastu lunch le sesama.” Terangku dengan muka dua puluh sen.

“Wah, sudah maju kau sekarang ek. Apa lagi cucuklah bos tu. Diakan single and available lagi.” Kak Siti menyucuk aku. Aku hanya tersengih padanya.

“Pandai jelah akak ni. Siapalah kita ni kak, nak pandang pun tak lalu.” Kataku lagi.

“Yelah tu, ni ada kerja baru masuk pagi tadi. Akak dah letak bahagian kau atas tu. Berita gembira untuk kau, lepas ni kau takyah jadi coffee lady lagi. Coffee lady kita dah masuk kerja balik. Selamatlah kau dari gangguan minah mental tu.” Habis herot mulut Kak Siti memberitahuku. Aku tersengih melihat telatahnya.

3 komen:

ButTerFly_GurL87 berkata...

~x(, gigi sakit...:((
cte ni bosan ke? @ aku yg x reti menulis?:-/

miZzy Darkness berkata...

cter ni agk lwk gak r t'utma part yg die mengigau 2 hahahahaha

ButTerFly_GurL87 berkata...

tq miZzy Darkness...cte ni byk ngigau coz wtk utama ske berangan...hrp2 korg x bosan..huhu...;;)

To Use A Smiley In Your Comment, Simply Add The Characters Beside Your Choosen Smiley To The Comment: :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Komen