SeLaMaT DaTaNg ke BLog ButTerFly_GurL87

Buruk 24

Thanks, sudi datang jumpa family I. Love u syg...:)’ Badrul tersenyum bahagia setelah selamat menekan butang send.

“Bad, senyum sorang-sorang nampak,” tiba-tiba uminya terpacul disebalik pintu.

“Eh...umi, mehlah join sekali tengok ikan dalam kolam ni,” jemput Badrul sambil menepuk-nepuk kerusi disebelahnya.

“Bad...Bad, manalah nak nampak ikan dalam kolam tu. Kan ke gelap tu, lagipun kolam tu bukannya ada depan mata kamu tu Bad.”

“Nak gurau pun tak boleh ke umi?” seloroh Badrul.

“Boleh, tapi biar kena pada caranya.”

“Umi...apa keputusan umi?”

“Keputusan apa?” soalnya,sengaja menduga hati anak teruna nan seorangnya.

“Umi ni...saja je kan buat-buat tak tahu.”

“Terpulang pada Bad, lagipun Bad yang nak kahwin. Bukan umi tau,” sebuah senyuman diukir pada anaknya.

“Itu Bad tau umi, cuma sekarang ni, Bad nak keputusan dari pihak umi,” ujarnya lembut.

“Kalau dari pihak umi, umi pilih Tasha. Hati umi kenan sangat dengan Tasha. Dia memang layak untuk jadi menantu umi sekaligus isteri Bad,” luah uminya sambil memandang tepat ke arah anak matanya yang berwarna hitam.

“Kalau itu yang umi putuskan, Bad ikut je.”

“Aik, tak nak pikir dah ke? Kang menyesal pulak, umi tak tahu.”

“Kalau macam tu, biar Bad pikirkan dululah. Errr...umi, Bad nak masuk tidur dululah. Esok kita sambung lagi ye umi,” Badrul bangun dan menolak kerusi.

“Yelah, pikirlah mana yang terbaik buat Bad. Bad dah besar. Cuma, umi kalau boleh nak sangatlah Tasha jadi menantu umi.”

“ Bagi masa untuk Bad pilih ye umi. Good night. Assalamualaikum umi.”


“Assalamualaikum Kak Siti. Morning...” sapaku pada Kak Siti yang kebetulan berada ditempatnya.

“Hai, happy nampak. Ada apa-apa ke ni?”

“Kenapa akak tanya orang macam tu?”

“Aik, tanya pun tak boleh dah?” Kak Siti mencekak pinggangnya sambil mencemikkan bibirnya.

“Ala...akak ni, tu pun nak ambik hati. Orang nak ceria pagi-pagi ni pun tak boleh ke?”

“Bukan tak boleh, cuma akak nampak kau lain macam je cerianya,” Kak Siti terus mendugaku.

“Mana ada, pandai je akak ni. Jom pergi ‘mencekik’ kat tempat biasa,” pelawaku sambil menarik tangan Kak Siti.

“Sabarlah kau ni, akak nak ambik barang akak dulu ni,” Kak Siti melepaskan tangannya dari tarikkanku.



“Awal bos kau sampai hari ni,” bisik Kak Siti.

“Alah, macam tak biasa tengok dia datang awal. Apalah akak ni.”

“Bukan apa, nampak ceria je ‘pak cik’ tu. Ada apa-apa ke?” Kak Siti menyenggol badanku. Macamlah aku tau kenapa dia ceria semacam je. Kak Siti melirik matanya padaku, tak lain tak bukan tu mesti nak korek cerita dari akulah tu.

“Dah, akak tak payah pandang orang macam tu. Kalau akak nak tau, tanya bos sendiri,” dengan spontan aku tertolak badan Kak Siti. Entah macam mana boleh tergerak ke arah Badrul.

“Eh...eh..sorry bos. Tak perasan bos lalu tadi,” pohon Kak Siti bersungguh. Siap tertunduk-tunduk macam orang Jepun lagi. Aku menahan tawa dalam gabra, bukan apa takut aku kena marah pula nanti. Kak Siti menjeling tajam padaku, matanya seolah memberi amaran. Jagalah kau!

It’s ok. Saya tak apa-apa pun. Lain kali hati-hati ya. Saya masuk office dulu,” pintanya lantas menghayun langkah ke dalam. Aku pun apa lagi angkat kakilah dari situ. Kak Siti yang melihat aku larikan diri segera menghayun langkah selaju yang boleh. Apa lagi nak kejar akulah tu, nak bagi hadiah istimewa untuk aku.

“Tasha! Tengok, kau punya pasallah tadi. Buat malu akak je. Nasib mood dia ok pagi ni,” sambil bercakap tangan Kak Siti dengan ligatnya mencubit lengan aku. Sakit tak terkata, mesti merah lepas ni. Kak Siti ni kalau cubit orang, memang bisa. Itulah hadiah istimewa yang aku cakapkan tadi.

“Akak, sakitlah akak cubit. Tengok, merah dah lengan orang,” ujarku sambil menggosok-gosok lenganku menahan bisa ‘sengatan’ Kak Siti.

“Itulah, lain kali buat lagi macam tu.”



“Tasha!” sergah suara yang tak asing ditelingaku. Secara tak spontan aku tertampar muka pemilik suara tersebut.

“Ish...,terkejut saya Cik Sherry ni. Lain kali bagilah salam dulu. Jangan main sergah je. Tengok tadi tak pasal-pasal saya dah tertampar muka Cik Sherry yang putih gebu ni,” selorohku secara tak langsung menyindirnya. Kira dua dalam satulah tu.

“Dah, jangan nak banyak bunyi lagi. Ni, aku nak kau taip kerja ni. Aku nak dalam pukul 12.30 tepat karang. Kalau tak siap, jagalah kau!” dia memberi arahan padaku macam biasalah. Cuma kali ni, muka tak berhenti berkerut dengan tangan asyik mengusap pipi gebunya.

“Baik Cik Sherry,” dia terus beredar dari tempatku sebaik saja aku menjawab katanya tadi. Dah lama minah tu tak ganggu aku. Alih-alih, hari ni dia buat balik. Peliklah pula. Apa-apa pun layan jelah.

“Apahal minah tu?” soal Kak Siti tiba-tiba.

“Entah, sengugut kot. Dah lama tak kacau hidup orang, tiba-tiba je muncul balik.”

“Singa lapar cari mangsa, kesian kau Tasha,” kami ketawa lepas Kak Siti menuturkan ayat sedemikian.

“Woi! Aku dengarlah apa korang cakap. Jangan ingat aku pekak. Cepat, pergi buat kerja,” pekiknya yang kebetulan berada dekat dengan kitaorang. Apa lagi kelam kabutlah kitaorang sambung buat kerja.

0 komen:

To Use A Smiley In Your Comment, Simply Add The Characters Beside Your Choosen Smiley To The Comment: :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Komen